Paklausus, kas yra socialinis verslas, tikriausiai mažai kas galėtų teisingai jį apibūdinti, nors apie tai šnekama daug metų, o Lietuvoje įkurtas ne vienas verslas pagal socialinio verslo modelį. Kuo jis skiriasi nuo tradicinio verslo ar kuo už jį ypatingesnis? Kodėl yra skatinamas kurti socialinis verslas? Ir kokią naudą iš to gauna jį kuriantys ir jo teikiamomis paslaugomis besinaudojantys žmonės?
Rugsėjo 10 dieną, turint tikslą bendruomenei pristatyti socialinio verslo kūrimo ir plėtros galimybes, viešosios įstaigos Telšių apskrities verslo inkubatoriaus konferencijų salėje vyko informacinis renginys. Jo dalyviai supažindinti su projektu „Socialinio verslo kūrimo ir plėtros skatinimas Telšių regione“.
Telšių apskrities verslo inkubatoriaus direktorė Jolanta Norvaišienė klausytojus informavo, kad šis renginys organizuojamas įgyvendinant iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamą projektą, kurį kartu inicijavo dvi ministerijos – Ekonomikos ir inovacijų bei Socialinės apsaugos ir darbo. Šiame projekte kiekviena mūsų šalies apskritis turėjo galimybę turėti vieną projekto dalį, kurioje susibūrę keli projekto partneriai vykdytų tam tikrą veiklą, susijusią su socialinio verslo kūrimosi skatinimu.
Rietavo turizmo ir verslo informacijos centro direktorė Laima Dockevičienė pristatė Telšių regione vykdomo projekto partnerius: vykdantysis partneris – Plungės technologijų ir verslo mokykla, partneriai – viešosios įstaigos Telšių apskrities verslo inkubatorius, Rietavo turizmo ir verslo informacijos centras ir Mažeikių turizmo ir verslo informacijos centras.
Projekto tikslas – užtikrinti rezultatyvų visuomenės socialinių problemų sprendimą Telšių regione. Bus siekiama, kad iš viso susikurtų 12 socialinių verslų – po tris kiekvienoje Telšių apskrities savivaldybėje, ir kad ne mažiau kaip šeši sėkmingai veiktų po projekto pabaigos praėjus dvylikai mėnesių. Per šių įmonių vykdomą veiklą būtų siekiama socialinio poveikio, sprendžiamos Telšių regiono visuomenės socialinės problemos. Bendras projekto biudžetas – 257 tūkst. eurų.
Kas yra socialinis verslas? Dažnai tapatinamos socialinės įmonės ir socialinis verslas, nors jų veiklos modeliai yra skirtingi. Socialinis verslas – tai įmonė, įstaiga ar kitokio statuso organizacija, kurios tikslas – pasitelkiant kūrybiškumą rasti verslo sprendimus, padedančius spręsti socialines visuomenės problemas. Socialinį verslą gali plėtoti pelno siekiančios įmonės, kurių ekonominės veiklos pagrindinis tikslas – socialinė nauda, ir pelno nesiekiančios organizacijos, savo veikloje taikančios verslo modelius. Šiame versle pelno siekimas siejamas su socialiniais tikslais – daugiau nei 50 proc. pelno turi būti reinvestuojama socialiniam tikslui įgyvendinti. Taip pat jam taikomi ir kiti veiklos kriterijai.
Būtinai šiame versle turi būti taikomos viešojo ir privataus sektorių partnerystės nuostatos. Savivaldybės tam tikras sritis turėtų perduoti vykdyti privačiam sektoriui, iš jo pirkdamos ne veiklą ir procesus, bet pamatuotus rezultatus. Tokiu būdu jos pereitų nuo paslaugų užsakovo ir teikėjo prie paslaugų vertintojo vaidmens.
Mažeikių turizmo ir verslo informacijos centro vadovė Jolanta Gintalienė savo pristatyme pažymėjo, kad projekto metu kuriami socialiniai verslai gali vykdyti veiklą ir spręsti problemas ne tik įprastose srityse, tokiose kaip pagyvenusių žmonių priežiūra ar darbas su neįgaliaisiais, bet ir kitose, kaip, pavyzdžiui, efektyvus gamtos išteklių naudojimas ir atliekų tvarkymas, biologinės įvairovės ir kraštovaizdžio apsauga, gyvūnų globa, kultūrinė veikla ir visuomenės kūrybiškumo ugdymas, visuomenės sveikatinimas ir pan.
Telšių apskrityje socialinį verslą, sprendžiantį socialines problemas, aktualias šiam regionui, steigti ir plėtoti gali visi norintys regiono verslininkai, studentai, iš užsienio ar kitų mūsų šalies miestų į Telšių regioną sugrįžę ir vietiniai gyventojai. Viena iš pagrindinių sąlygų – projekte gali dalyvauti tik naujai įsteigtas verslas arba verslas, veikiantis iki 12 mėnesių. Paskelbus kvietimą gautos paraiškos bus vertinamos pagal tam tikrus kriterijus ir su atrinktais kandidatais bus pasirašomos dalyvavimo projekte trišalės sutartys.
Projekte dalyvaujantys verslai galės gauti projektinį finansavimą – 15 tūkst. Eur – kaip verslo pradžios paskatą. Šie pinigai skiriami visoms tinkamoms finansuoti tiesioginėms išlaidoms ir paskirstomi taip: iki 12 300 Eur – reikiamai įrangai ir įrenginiams įsigyti, iki 2 700 Eur – paslaugoms įsigyti – teisinėms, buhalterinėms ir pan. J. Gintalienė atkreipė dėmesį, kad šiame projekte dalyvaujančio socialinio verslo prisidėjimas yra 15 proc. nuo įsigyjamos įrangos ir įrenginių vertės.
Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkė Dalia Matukienė renginio dalyviams pristatė savo vadovaujamos tarybos, atstovaujančios 47 verslo asociacijoms, apie 70 tūkst. verslo įmonių ir apie 200 tūkst. verslininkų, veikiančių pagal verslo liudijimus ir pan., veiklą. 2019 m. pradžios duomenimis, Lietuvoje buvo daugiau kaip 84 tūkst. smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių, kas sudaro 99,6 proc. visų šalies įmonių. Jose dirbo 73,3 proc. visų Lietuvos darbuotojų. Šios įmonės sumoka dvigubai daugiau mokesčių į šalies biudžetą nei didelės įmonės. Šie skaičiai ryškiai parodo, kad smulkusis ir vidutinis verslas yra regiono išsaugojimo garantas. D. Matukienės nuomone, mažos šeimos verslo įmonės, kuriose dirba iki keturių asmenų, turėtų būti pripažįstamos socialiniu verslu.
Renginio pabaigoje, padėkojus projekto partneriams, renginio svečiams ir dalyviams, visi paskatinti įvertinti savo norus ir galimybes dalyvauti projekte „Socialinio verslo kūrimo ir plėtros skatinimas Telšių regione“, siekiant teigiamų pokyčių ir padedant pagerinti žmonių gyvenimą.