Pasaulinės kultūros dienos proga balandžio 15-ąją Žemaičių dailės muziejus pasidalijo puikia žinia: į Plungę, į Mykolo Oginskio rūmus, po keleto mėnesių trukusios restauracijos sugrįžo išskirtinis istorinis objektas – autentiškas pianinas „C. Bechstein“, menantis kunigaikščių laikus. Dar vienas svarbus faktas – juo kadaise grojo ir žymusis mūsų kompozitorius Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Sugrįžęs namo senasis pianinas liudija: muzikinis Oginskių ir M. K. Čiurlionio palikimas Plungei labai svarbus.
Istorija
Žemaičių dailės muziejaus vyr. fondų saugotoja Danutė Einikienė pabrėžė, jog minėtasis pianinas – itin vertingas muziejaus eksponatas, turintis išskirtinę reikšmę muzikiniam Oginskių paveldui.
Apie šį istorinį instrumentą D. Einikienė yra surinkusi įdomios informacijos. Pasirodo, muziejuje esantis pianinas „C. Bechstein“ yra garsaus Carlo Bechsteino (1826–1900) pianinų ir fortepijonų fabriko gaminys, vienas retesnių egzempliorių, pagamintas apie 1870 m. Tai galėtų liudyti įrašas korpuso priekinėje dalyje: „Hof-Lieferant Sv. Maj. des Kaisers u Königs“. Jis nurodo, kad modelis buvo gaminamas itin aukštos kilmės asmenims.
Populiarumo ir pasaulinio pripažinimo „C. Bechstein“ gamintojai sulaukė 1862 m. po Londono pramonės ir meno mugės, kurioje C. Bechteinas apdovanotas sidabro medaliu. Sėkmės garantu ir lyderyste tarp Europos pianinų meistrų tapo 1867 m. dalyvavimas Paryžiaus pasaulinėje parodoje. Žymūs kompozitoriai tvirtindavo, kad šios firmos pianinu galima sukurti tokią muziką, kokią tik norisi, – puikus instrumento dizainas ir tvirta konstrukcija tai leidžia padaryti. Užsakymai ateidavo iš Anglijos, Australijos, Kanados, Rusijos ir kitų šalių.
Taigi labai džiugu, kad vienas tokių egzempliorių yra ir Plungėje. Pasak D. Einikienės, šis muzikos instrumentas saugo įdomią istoriją. Pianinas priklausė Plungės dvaro savininkams Oginskiams. Vėliau rūmų šeimininkė Marija Oginskienė, išvažiuodama iš Plungės į gimtąją Poznanę, instrumentą padovanojo buvusiam dvaro orkestro muzikantui Jonui Petkūnui, kuris buvo baigęs Drezdeno konservatoriją, turėjo absoliučią klausą ir Plungės publiką žavėdavo smuiko grojimu. Jo šeima pianiną išsaugojo.
Už tai, kad dar šiandieną galime grožėtis šiuo įstabiu instrumentu, turime būti dėkingi šviesaus atminimo kraštotyrininkei, Plungės garbės pilietei Eleonorai Ravickienei (1916–2004 m.). Sovietiniais metais mūsų minimą pianiną ji surado pas Jono Petkūno vaikaitę E. Norkienę Šilutėje.
„Instrumento įsigijimą tąkart finansavo Kulių kolūkis (Plungės r.), vadovaujamas pirmininko Juozapo Bražinsko (1987 m.). Pianinas ilgai buvo sandėliuojamas Plungės rajono Kultūros skyriuje. 1994 m. kunigaikščio M. Oginskio rūmuose atidarius Žemaičių dailės muziejų, nuspręsta, kad vertingas Oginskių palikimas turi grįžti atgal į rūmus, iš kurių kadaise ir iškeliavo“, – instrumento istoriją priminė D. Einikienė.
Pianino istorijai svarumo suteikia tai, kad juo grojo ir vienas žymiausių Lietuvos menininkų M. K. Čiurlionis. Kaip žinome, būtent M. Oginskio dvaro muzikos mokykloje mokėsi šis lietuvių profesionaliosios muzikos pradininkas.
Į Plungę M. K. Čiurlionis atvažiavo 1889 m. vasarą ir prestižinėje dvaro muzikos mokykloje, į kurią suvažiuodavo mokytis gabūs vaikai ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Lenkijos, Baltarusijos, Latvijos, mokėsi iki 1892 m. Dvaro orkestro mokykla M. K. Čiurlionio biografijoje iš esmės tapo jo, nuostabių gabumų turinčio paauglio, formavimosi kaip menininko kalve.
Restauracija
„C. Bechstein“ pianinas buvo negailestingai paliestas laiko, nukentėjo ir nuo mechaninių pažeidimų. P. Gudyno restauravimo centro specialistų išvadose, rašytose 2008 m. vasario 8 d., buvo konstatuota: „Pianinas, ŽDM GEK 524. XIX a. pab. Medis, faneruotė, auksuoto žalvario puošybos detalės. Unikalus Nr. 8960, 143 x 157,5 x 71,5 cm. Lakas nutrintas, ypač dangtis, matomos vabzdžių landos. Viršutinėje dalyje ir prie pakojų atšokusi faneruotė. Kairė apatinė dalis sulaužyta, skilusi, trūksta kairiojo ir dešiniojo pakojų fragmentų (kategorija A).“
Taigi, norint pianiną prikelti antram gyvenimui, buvo reikalinga restauracija. Muziejininkų ilgai puoselėta viltis atnaujinti instrumentą išsipildė.Tai atsiėjo 14 tūkst. eurų.
Pianino laukė ilgi atnaujinimo darbai. Kaip kalbėjo Žemaičių dailės muziejaus direktorius Alvidas Bakanauskas, prireikė ne tik lietuvių restauratorių rankų – pagalbos ieškota ir Vokietijoje, iš kur atkeliavo tam tikros mechaninės pianino dalys.
Pasak restauratoriaus Dariaus Narmonto, kuriam buvo patikėta atnaujinti būtent mechaninę pianino dalį, „instrumento būklė buvo labai prasta, jis restauruojamas visas iš pagrindų“. Per restauraciją praktiškai neliko nė vienos meistrų nepaliestos vietos. Tačiau pianinas buvo atnaujinamas maksimaliai išsaugant visa, kas yra išlikę, iki mažiausių detalių.
Medinį instrumento korpusą restauravo Paulius Steponavičius.
Abu meistrai, kaip patikino A. Bakanauskas, – savo srities profesionalai, turintys ilgametę darbo patirtį ir reikalingus leidimus.
Beje, kaip pažymėjo muziejaus direktorius, atnaujinant istorinį pianiną buvo atskleistas dar vienas labai svarbus faktas – tikroji jo pagaminimo data. Kunigaikščiai Oginskiai instrumentą įsigijo dar 1877 metais gegužės 1 dieną Tilžėje.
Taps reprezentaciniu instrumentu
Atlikus pianino restauravimo darbus, mūsų muziejininkai tikisi, jog suskambėjęs instrumentas leis išgirsti ne mums įprastą šiuolaikinio pianino garsą, bet „autentišką, senovinį „C. Bechstein“ skambesį“.
Dar daugiau. Manoma, kad vėl koncertinei veiklai tiksiantis instrumentas taps reprezentacinis: naujoje rūmų erdvėje, kurioje stovės pianinas, numatomi kamerinės muzikos koncertai, populiarinantys M. K. Čiurlionio ir Oginskių giminės muzikinį palikimą.
A. Bakanauskas viliasi, jog pavyks įgyvendinti ir dar vieną viziją – kad šiuo instrumentu grotų jaunieji Plungės Mykolo Oginskio meno mokyklos fortepijono klasės ugdytiniai per savo koncertus, rečitalius.
Kol kas restauruotasis pianinas „ilsisi“. Po sugrįžtuvių namo jis turi kurį laiką pabūti… ramybėje. Vėliau bus baigtas derinti, o jau po to laukia pristatymas visuomenei.
Šį unikalų instrumentą bus galima apžiūrėti visai netrukus – gegužės 22 dieną, kai po restauracijos M. Oginskio rūmai bus visiškai atverti lankytojams.
Pirmasis restauruoto instrumento koncertas numatomas gegužės 28 dieną – kai į Plungę atkeliaus nacionalinis „M. K. Čiurlionio kelias“.