Dar gegužės mėnesį į Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą kreipėsi Lietuvos komunalininkų ir atliekų tvarkytojų asociacija, kuri pareiškė įtarianti, kad, steigiant regioninius sąvartynus, buvo diskriminuojamos privačios įmonės. Tarp apskųstųjų – ir visos Telšių apskrities savivaldybės, viena iš jų – Plungės.
Konkurencijos taryba tyrimą pradėjo remdamasi Lietuvos komunalininkų ir atliekų tvarkytojų asociacijos įtarimais dėl galimų Konkurencijos įstatymo pažeidimų. Komunalininkų nuomone, savivaldybės, įsteigdamos regioninius atliekų tvarkymo centrus (RATC) ir atiduodamos jiems eksploatuoti sąvartynus,
ignoravo kitas tokias pat paslaugas teikiančias įmones.
Lietuvos komunalininkų ir atliekų tvarkytojų asociacijos nuomone, RATC’ai, administruodami atliekų tvarkymą ir eksploatuodami regioninius sąvartynus, kartu vykdo ir administracines funkcijas, ir ūkinę veiklą. O taip esą neturėtų būti. Administruoti atliekų tvarkymą – RATC’ų funkcija, o štai sąvartynams eksploatuoti savivaldybės turėjusios skelbti konkursus ir išsirinkti vieną iš pretenduojančių įmonių.
Komunalininkų ir atliekų tvarkytojų asociacijos skundą nagrinėjusi Konkurencijos taryba konstatavo: 16 savivaldybių (tarp jų ir Plungės bei Rietavo) savo priimtais sprendimais ir jų pagrindu sudarytomis sutartimis be konkurso ar kitos konkurenciją užtikrinančios procedūros pavedė regioniniams atliekų tvarkymo centrams (tarp jų minimas ir Telšių regiono atliekų tvarkymo centras) teikti komunalinių atliekų naudojimo ir šalinimo paslaugas išimtinėmis teisėmis. Tokiu būdu savivaldybės privilegijavo regioninius atliekų tvarkymo centrus bei diskriminavo kitus analogiškas paslaugas teikiančius ūkio subjektus, neužtikrino galimybės sąžiningai konkuruoti.
Konkurencijos taryba priėmė nutarimą, kuriuo savivaldybės įpareigotos pakeisti savo sprendimus taip, kad jie neprieštarautų Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio reikalavimams. Be to, savivaldybėms pasiūlyta peržiūrėti visus su komunalinių atliekų tvarkymo veikla susijusius sprendimus ir, jei jie prieštarauja Konkurencijos įstatymui, taip pat pakeisti. Nurodymus savivaldybės privalo įvykdyti per 6 mėnesius.
Konkurencijos įstatymo 4 straipsnis draudžia valstybės valdymo ir savivaldos institucijoms priimti teisės aktus arba kitus sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus ar jų grupes ir dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams, išskyrus atvejus, kai skirtingų konkurencijos sąlygų neįmanoma išvengti vykdant LR įstatymų reikalavimus.
Nustatyta, jog regioniniams atliekų tvarkymo centrams suteiktos išimtinės teisės teikti paslaugas, o kitos įmonės nebeteko galimybės patekti į atitinkamą rinką arba buvo priverstos pasitraukti iš jos. Tuo tarpu išimtines teises gavę RATC’ai esą iš viso nebesusiduria su konkurencija.
Regioninių atliekų tvarkymo centrų asociacija su šiuo Konkurencijos tarybos sprendimu nesutinka ir apskundė jį teismui. „Tikrai nėra taip, kad RATC’ai užsigrobė visas funkcijas. Savivaldybė gal ir neskelbė, bet mes savo ruožtu skelbėme konkursus atliekoms surinkti ir atvežti, seniesiems sąvartynams likviduoti. Ir pasirinkome tas įmones, kurios pasiūlė žemiausias kainas. Patys šių funkcijų nevykdėme ir nevykdome, atidavėme jas kitiems, todėl su Konkurencijos tarybos teiginiu, kad diskriminuojamos kitos įmonės, nesutinkame“, – sakė Telšių regiono atliekų tvarkymo centro laikinasis direktorius Algirdas Vaitkus.
Taigi vykdyti Konkurencijos tarybos nurodymų kol kas neskubama.