Antradienį „Plungės“ redakciją pasiekė plungiškės R. A. skambutis. „Kiekvienas, vykstantis iš Plungės miesto į Prūsalių pusę, pastebi, kad visai neseniai Birutės gatvėje, prie „Vičiūnų“ įmonių grupės fabrikų, atsirado dvi eismo saugumo salelės. Suprantu, jog ten dirba daug žmonių ir jų saugumas kelyje turi būti garantuotas. Tačiau nuolat tenka skaityti ir girdėti, kad keliams remontuoti, greideriuoti, sniegui valyti ir pan. nepakanka lėšų. Tai iš kokių pinigų buvo įrengtos minėtosios salelės, kiek jos kainavo? O gal viena didžiausių Plungės įmonių, rūpindamasi savo darbuotojų saugumu, prisidėjo jas įrengiant? Ar tikrai buvo būtina pinigus mesti ten?“ – klausė plungiškė.
Pinigų suma neatskleidžiama
Kadangi R. A. minėta vieta sutampa su rajoniniu Truikių-Prūsalių keliu, kuris – VĮ „Telšių regiono keliai“ (TRK) žinioje, klausimus peradresavome įmonės vadovui Romualdui Kačerauskui. Nors klausimai buvo konkretūs, direktorius nepagailėjo laiko ir atsakė gana plačiai. Tik va, bėda, kad atsakymuose mažai konkretumo.
Kaip rašė valdininkas, Plungėje iš rajoninės reikšmės kelių vienas intensyviausių – Truikių–Prūsalių. Juo per parą pravažiuoja apie 4 000 automobilių, o atkarpa ties „Vičiūnų“ įmonių grupės teritorija dėl sudėtingo reljefo yra pavojingiausias kelio ruožas, čia įvyksta nemažai eismo nelaimių.
„Atsižvelgiant į VšĮ „Kelių ir transporto tyrimo institutas“ rekomendaciją, mūsų eismo saugumo skyriaus darbuotojų siūlymą, gyventojų nusiskundimus, buvo nuspręsta skirti pirmenybę avaringiausios Truikių-Prūsalių kelio atkarpos sutvarkymui“, – rašo mums R. Kačerauskas.
Kaip ir minėta, skaitytoja norėjo sužinoti, kiek konkrečiai kainavo tas sutvarkymas. Deja, konkrečių skaičių iš TRK vadovo negavome. Savo laiške jis nurodė, jog Truikių-Prūsalių kelyje atliktas infrastruktūros gerinimas kainavo daug kartų mažiau negu yra mokama už krašto reikšmės keliuose rengiamas žiedines sankryžas, bet eismo sąlygų pagerėjimo efektas busiąs ne ką menkesnis. „Aišku, daugeliui teks priprasti prie suvaržytų važiavimo sąlygų, bus priversti mažinti greitį. Kai kas eksploatacijos pradžioje gal ir įvažiuos į kokį kelio elementą, tačiau palaipsniui vairuotojai apsipras ir turėsime visi saugią gatvės atkarpą“, – rašė R. Kačerauskas.
Kadangi aiškaus atsakymo į konkretų klausimą nesulaukėme, vėl laiškais atakavome direktorių. Anot jo, konkreti kaina dar nėra žinoma, nes objektas nebaigtas, o paslaugas perka Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos.
Įmonė prisidėjo darbais
Į klausimą, ar „Vičiūnų“ įmonių grupė prisidėjo prie to, kad jų darbuotojai būtų saugūs kelyje – eidami pėstute, važiuodami į darbą ar grįždami namo, – TRK vadovas elektroniniame laiške rašė: „Kaip kelio valdytojai, mes privalome valstybės lėšomis užtikrinti pagal galimybes kuo saugesnes eismo sąlygas visiems keliaujantiems keliais, gyvenantiems šalia jų ar vykdantiems bet kokią gamybinę veiklą. Neturime jokių įgaliojimų ar teisių daryti spaudimą ir reikalauti iš „Vičiūnų“ įmonių grupės prisidėti prie valstybinio kelio būklės gerinimo. Bet mes žinome, kad šis darbdavys turi daugiau nei 100 mln. Lt pajamų per metus ir sąžiningai nuo šios sumos moka didžiulius mokesčius į šalies biudžetą, iš kurio taip pat yra finansuojamas ir Lietuvos kelių tinklo išlaikymas. Esame patenkinti, kad radome bendrą kalbą su vadovais ir jie sutiko prisidėti darbais, įrengiant naujus bei sutvarkant esamus pėsčiųjų nuvedimo takus per ne valstybiniam keliui priklausančią teritoriją.“
Paslaptis atskleista
Tuo galėtume ir užbaigti, bet… Visi darbai planuojami iš anksto, pinigai jiems atlikti – taip pat. Kyla klausimas, kokia čia paslaptis, kiek buvo suplanuota išleisti kelio infrastruktūrai gerinti?
Jokios paslapties čia būti negali – juk, kaip rašė R. Kačerauskas, tai yra valstybės (mokesčių mokėtojų) lėšos. Tad kiekvienas turime teisę žinoti, kur, kiek ir kam panaudojami mūsų pinigėliai, ar bent jau, kiek planuojama išleisti. Tiesa, dėl planuojamų išleisti lėšų TRK vadovas rašė: „Preliminarūs skaičiai neatspindi tikrovės ir yra penas bereikalingoms kalboms.“
Ką gi, informacijos negavę vienur, kreipėmės į LAKD. Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas „Plungei“ pateikė tokius skaičius: pagal techninį projektą objektui numatyta skirti apie 385 tūkst. litų (be PVM, 466 tūkst. Lt – su PVM). Tačiau tiksli galutinė suma, pasak specialisto, bus aiški tik pabaigus darbus.
„Jūsų laikraštis rimtas. Mes tai vertiname ir džiaugiamės, kad jis toks“, – rašė VĮ „Telšių regiono keliai“ direktorius. Komplimentą priėmėme ir, ko gero, pateisinome – darbo ėmėmės rimtai. Aišku, viskas galėjo būti ir paprasčiau…