
Lyg toje pasakoje apie melagę ožką, kuri pusiau skusta, pusiau lupta liko – panašus likimas ištiko geležinkelio ruožą Plungė–Šateikiai, tiksliau – antrojo kelio tiesimą. Ilgą laiką nepateikusi oficialaus paaiškinimo, kodėl darbai šiame objekte buvo sustabdyti, neseniai Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklą valdančios įmonės „LTG Infra“ valdyba išplatino pranešimą apie nutrauktos rekonstrukcijos priežastį. Pasirodo, kalta geopolitinė situacija, liečianti sankcijas Baltarusijai: milijoninės investicijos į minėtojo geležinkelio ruožo pertvarkymą esą nesuteiktų tokios investicinės grąžos, kokios tikėtasi.
Apie sustabdytus darbus ruožo Plungė–Šateikiai antrajame kelyje prieš kurį laiką rašėme. Kad padaryta pertrauka, plungiškiai užfiksavo dar rugsėjo mėnesį. Tąkart ir vietos valdžia neturėjo konkretaus paaiškinimo.
„Situaciją žinome, tačiau, kodėl darbai sustabdyti, kas nutiko, informacijos neturiu. Prieš tris savaites kreipiausi į Savivaldybės administracijos direktorių pavadavusį Mantą Česnauską. Prašiau, kad per susirinkimą būtų pakalbėta su seniūnais, kad jie išsiaiškintų dėl nepabaigtų darbų rekonstruojant geležinkelį, kurie gali būti aktualūs mūsų žmonėms. Juk buvo atliekami įvairūs krūmų kirtimo darbai, išardytos įvažos į keliukus“, – rugsėjo viduryje „Plungei“ sakė rajono meras Audrius Klišonis.
Priežasčių, kodėl rekonstrukcija nebeatliekama, neįvardijo ir AB „Lietuvos geležinkeliai“. Tuomet redakcijai atsiųstame laiške „Lietuvos geležinkelių“ komunikacijos paslaugų vadovas Gintaras Liubinas teigė, jog „šiuo metu vyksta LTG projektų peržiūra, todėl jos metu projektų vykdymas yra pristabdytas. Projektai peržiūrimi eilės tvarka ir netrukus po peržiūros bus priimti reikalingi atitinkami sprendimai“.
Šiandien „atitinkami sprendimai“ padaryti. Spalio 11 dieną išplatintas pranešimas, kuriame nurodoma, kad Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklą valdančios įmonės „LTG Infra“ valdyba priėmė sprendimą laikinai stabdyti antrojo geležinkelio kelio tiesimą ruože Plungė–Šateikiai. Informuojama, kad „LTG Infra“ artimiausiu metu pradės sutarties nutraukimo procedūras su statybų projektavimo ir rangos darbų konkursą laimėjusia bendrove „Kauno tiltai“.
„Geopolitinė situacija dėl Europos Sąjungos ir JAV taikomų sankcijų Baltarusijai verčia mus peržiūrėti kai kurių projektų investicinę grąžą. Naujasis dvikelis pagrindinėje šalies geležinkelių arterijoje užtikrintų didesnį ruožo pralaidumą. Vis dėlto prognozuojame, kad sankcijos gali turėti neigiamos įtakos tiek visam viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų išnaudojimui dėl mažesnių krovinių ir keleivių srautų, tiek ir bendrovės pajamoms. Vertindami kylančias rizikas laikinai stabdome 60 mln. eurų vertės projekto įgyvendinimą“, – teigė Karolis Sankovskis, „LTG Infra“ generalinis direktorius.
Visi žinome, kad nieko amžinesnio už laikinumą nėra. Negi tai reiškia, kad milijoninis projektas, kurį ketinta įgyvendinti Plungės rajone, „laidojamas“ apskritai?
Pasak K. Sankovskio, galimybės atnaujinti projektą bus vertinamos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse nustatyta tvarka ir terminais, rengiant 2021–2022 metų tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpio pajėgumų analizę ir pajėgumų didinimo planą.
Priminsime, jog geležinkelio ruožo Plungė–Šateikiai rekonstrukciją ir naujos 13,9 km ilgio atšakos įrengimą inicijavo „Lietuvos geležinkeliai“. Praėjusių metų pradžioje jie pasirašė projekto „Antrojo kelio statybos ruože Plungė–Šateikiai projektavimo ir rangos darbai“ sutartį. Kaip minėta, konkursą laimėjo akcinė bendrovė „Kauno tiltai“. Tarp besidarbuojančių prie geležinkelio buvo ir plungiškių įmonė: subranga patikėta UAB „Plungės Jonis-S“. Projektas turėjo būti baigtas įgyvendinti 2022 metų ketvirtąjį ketvirtį.
Projekte buvo numatyta rekonstruoti 13,9 km esamo geležinkelio kelio, nutiesti 13,9 km naujo geležinkelio kelio, rekonstruoti tiltus ir pralaidas, iešmus, pervažas, įrengti triukšmo slopinimo sienutes, rekonstruoti elektros, signalizacijos ir ryšių sistemas, įrengti tvoras, lietaus ir drenažo sistemas, pertvarkyti Plungės ir Šateikių geležinkelio stotis. Plungės stotyje planuota papildomo atvykimo ir išvykimo kelio tiesyba.
Savaime suprantama, kad sustabdžius rekonstrukciją liko darbų, kurie pradėti, bet nebaigti, kad yra ženklų, rodančių vykusias statybas. Toks… pusiau skustos ir luptos ožkos vaizdelis geležinkelio rekonstrukcijos vietoje ir pasiliks? „Mero vardu yra parašytas raštas. Laukiame paaiškinimo, bet niekas atsakymų mums kol kas neteikia“, – pažymėjo Savivaldybės administracijos direktorius Mindaugas Kaunas.