Daugelis, ko gero, dar nepamiršo prieš pusantrų metų Babrungo seniūnijos Berenių kaime, kelyje Mažeikiai–Plungė–Tauragė, įvykusios kraupios eismo nelaimės, kurios metu žuvo dvi moterys. Tąsyk dėl avarijos strigo eismas, dirbo ugniagesių gelbėtojų ekipažai, į pagalbą buvo pasitelktas vietinis ūkininkas su traktoriumi. Dėl šio skaudaus eismo įvykio į teisiamųjų suolą sėdo plungiškis Dainius Abelkis (g. 1990 m.).
Iš pradžių avarijos, kurioje žuvo žmonių, sukėlimu kaltintas D. Abelkis kovo 3-iąją Klaipėdos apygardos teisme nuosprendį išklausė jau kaip žudikas. Vyras nelaisvėje turės praleisti ilgus metus.
Mušimas – pamoka
D. Abelkis nuteistas ne tik už avarijos sukėlimą, bet ir už prieš kelis mėnesius iki minėtosios nelaimės įvykdytą kitą nusikaltimą. 2020 metų balandžio 16-ąją girtas plungiškis kartu su bendrininku, kuris nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas, mušė ir spardė žmogų. Paskui siekdami jį įbauginti surišo rankas, kojas ir nunešę iki automobilio bei atidarę bagažinę grasino, kad veš į mišką ir susidoros.
Vyrui buvo pateikti kaltinimai dėl nežymaus sveikatos sutrikdymo ir neteisėto laisvės atėmimo. Su šiais kaltinimais jis sutiko tik iš dalies, teigė, kad nusprendė nukentėjusįjį pamokyti, nes šis buvo apvogęs jų garažus, grasinęs peiliu.
Lėkė dvigubai greičiau
Dėl transporto priemonės vairavimo esant neblaiviam ir dviejų moterų nužudymo iš chuliganiškų paskatų D. Abelkis kaltę taip pat pripažino tik iš dalies.
Kaip teigiama kaltinamajame akte, 2020 metų rugpjūčio 1-osios vėlų vakarą D. Abelkis, būdamas neblaivus (1,76 promilės) ir neturėdamas vairuotojo pažymėjimo, sėdo prie automobilio „Mercedes-Benz S320“ vairo. Kelyje Mažeikiai–Plungė–Tauragė, kuriame leistinas greitis 90 km/val., tyčia didino greitį iki 160–180 km/val. Keldamas pavojų aplinkiniams, ignoruodamas keleivių prašymus mažinti greitį, Berenių kaime, važiuodamas 133–139 km/val. greičiu, lenkė priekyje esantį automobilį, nesuvaldė savo transporto priemonės ir atsitrenkė į ta pačia eismo juosta važiuojančią R. U. (g. 1970 m.) vairuojamą „Toyotą Auris“. Pastaroji mašina nuo smūgio išlėkė į kitą eismo juostą ir susidūrė su priešpriešiais atvažiuojančiu vilkiku „Scania R450“. Žuvo „Toyotos Auris“ vairuotoja ir keleivė L. K. (g. 1973 m.). Vilkiko vairuotojui V. K. (g. 1970 m.), kuris stengėsi išvengti susidūrimo ir nuriedėjo į griovį, buvo sukeltas fizinis skausmas.
Skaitytojams priminsime, kad automobiliu „Mercedes-Benz S320“ važiavo penki asmenys. Po eismo nelaimės trys iš jų paspruko. Du liko prie mašinos ir buvo sulaikyti. Vienas iš likusiųjų ir buvo avarijos kaltininkas D. Abelkis. Kas vairavo automobilį, tapo aišku ekspertams atlikus DNR tyrimus – mėginiai buvo paimti nuo vairo ir vairuotojo sėdynės. Netrukus ir pats D. Abelkis prisipažino vairavęs mašiną.
Iš įvykio vietos sprukusi trijulė kitą dieną atvyko į Plungės rajono policijos komisariatą. Paaiškėjo, jog kompanija važinėjo tą pačią dieną įsigytu automobiliu.
Avarija virto nužudymu
Kaip ir minėta, iš pradžių D. Abelkis buvo kaltinamas dėl eismo įvykio, kurio metu žuvo du žmonės, sukėlimo – dėl nusikaltimo, padaryto iš neatsargumo. Žuvusių moterų artimųjų ir prokuroro iniciatyva kaltinimas pakeistas į dviejų žmonių nužudymą iš chuliganiškų paskatų kitų žmonių gyvybei pavojingu būdu.
Vairuotojo pažymėjimo niekada neturėjo
Teisme plungiškis prisipažino, jog niekada nebuvo įgijęs vairuotojo pažymėjimo, nes nesugebėdavo išlaikyti teorijos egzamino, tačiau tai netrukdė sėsti prie vairo. Už tai jis buvo baustas ne vieną kartą.
Beje, vyras baustas ne tik už vairavimą be teisių, bet ir esant neblaiviam, už neregistruotų, privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu nedraustų, be techninės apžiūros automobilių vairavimą. Nuobaudų sąrašą papildo ir administracinės bausmės už girtavimą viešoje vietoje, kitų asmenų ramybės ir poilsio trikdymą.
Kaip pažymėjo teisėjų kolegija, plungiškis sąmoningai ilgą laiką šiurkščiai pažeidinėjo Kelių eismo taisykles. Ir tai leidžia daryti išvadą, kad jis nereaguoja į skirtas teisinio poveikio priemones, abejingai vertina kitų eismo dalyvių saugumą, vairuodamas kelia realią grėsmę kitų eismo dalyvių sveikatai ir gyvybei.
Stabdymas – būdas apsaugoti save, ne kitus
Nagrinėjant bylą paaiškėjo, kad D. Abelkis, esant intensyviam eismui ir priešpriešine eismo juosta artėjant vilkikui, pasiryžo aplenkti automobilį. Nors pradėjęs lenkti ir pamatė, kad priekyje lenkiamos mašinos važiuoja „Toyota Auris“, kurios aplenkti jau nespės, o tarpas saugiai grįžti į savo eismo juostą nepakankamas, vyras surizikavo ir grįžo į savo eismo juostą. Tiesa, prieš tai atsitrenkė ir į priešingą eismo juostą išstūmė „Toyotą Auris“.
Nors D. Abelkis bandė įtikinti, jog jis avariją sukėlė netyčia, o tai įrodyti esą galėtų užfiksuotos jo automobilio stabdymo žymės, tačiau, bylą nagrinėjusios teisėjų kolegijos manymu, stabdymas gali būti būdas apsaugoti ne kitus, o save.
Bausmė
Už visas nusikalstamas veikas plungiškiui teismas skyrė galutinę 14 metų laisvės atėmimo bausmę. Jam taip pat uždrausta vairuoti kelių transporto priemones penkerius metus. Nuspręsta konfiskuoti kaltinamojo automobilio „Mercedes-Benz S320“ vertę atitinkančią 2 628 eurų sumą.
Suprantama, kad tokiose bylose atsakovą užgriūva ne tik atsakomybė už pražudytas gyvybes, bet ir finansinė našta dėl pareikštų civilinių ieškinių turtinei ir neturtinei žalai atlyginti.
Tiesa, šį kartą atlyginti žalą priteista draudimo bendrovei. Ji iki bylos užbaigimo nukentėjusiesiems jau buvo išmokėjusi 47 000 eurų.
Papildomai draudimo bendrovė dviem žuvusiosios R. U. dukroms turės atlyginti po 22 000 eurų neturtinės žalos, o vienai iš jų – ir 136,43 euro turtinės žalos, mamai – 23 000 eurų neturtinės, seseriai – 5 000 eurų neturtinės žalos.
Žuvusiosios L. K. artimiesiems iš draudimo bendrovės priteista: mamai ir tėvui – po 3 000 eurų neturtinės žalos.
Nukentėjusiam vilkiko vairuotojui draudimo bendrovė turės atlyginti 1 000 eurų neturtinę žalą.
Bendra suma – 79 136,43 euro.
D. Abelkis turės atlyginti žuvusių moterų artimųjų patirtas bylinėjimosi išlaidas. Iš viso – 7 684,20 euro.
Nuosprendis per 20 dienų gali būti apskųstas.