Dyzelinių variklių dūmingumas yra viena iš pagrindinių oro taršos priežasčių, kuri daro neigiamą įtaką aplinkai, žmonių sveikatai ir miestų gyvenimo kokybei. Dūmingumą lemia nesudegusio kuro ir kietųjų dalelių išmetimas, kuris būdingas dyzeliniams varikliams dėl jų degimo proceso ypatumų. Šie teršalai, patekę į atmosferą, prisideda prie smogo susidarymo, didina kvėpavimo takų ligų riziką bei kenkia ekosistemoms. Taršius automobilius visada galima parduoti supirkėjams.
Svarba sumažinti dyzelinių variklių dūmingumą:
- Sveikata: dyzelinio kuro dūmai, ypač kietosios dalelės, sukelia kvėpavimo takų ir širdies ligas. Jie taip pat laikomi kancerogeniniais, tad jų poveikis sveikatai yra itin žalingas.
- Aplinkosauga: didelis dyzelinių variklių dūmingumas skatina šiltnamio efektą sukeliančių dujų kaupimąsi ir prisideda prie klimato kaitos.
- Technologiniai standartai ir normos: Europos Sąjungoje ir kitose šalyse priimti griežti emisijos standartai (pvz., Euro emisijos normos), kurie reikalauja sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį transporto priemonėse.
Pagrindinės dyzelinių variklių dūmingumo priežastys
Dyzelinių variklių dūmingumas kyla dėl įvairių veiksnių, susijusių su kuro sudeginimo kokybe, degimo proceso ypatybėmis ir variklio technine būkle. Šios priežastys lemia kietųjų dalelių ir kenksmingų dujų susidarymą, kurie išsiskiria per išmetimo sistemą ir teršia aplinką.
Dujų ir kietųjų dalelių susidarymas degimo metu
Dyzelinių variklių degimo proceso metu, esant aukštam slėgiui ir temperatūrai, išsiskiria ne tik anglies dioksidas (CO₂) ir vandens garai, bet ir kenksmingos dujos bei kietosios dalelės. Kietosios dalelės, kurios vadinamos suodžiais, susidaro, kai kuras nėra visiškai sudeginamas, ypač esant netinkamam oro ir kuro mišiniui. Šios dalelės yra viena pagrindinių dyzelinių variklių dūmingumo priežasčių, ne tik didinančios oro taršą, bet ir kenkiančios sveikatai.
Netinkamas kuro mišinio sudeginimas ir jo priežastys
Dūmingumo lygis taip pat priklauso nuo to, kaip efektyviai variklyje sudeginamas kuro ir oro mišinys. Netinkamas sudeginimas gali atsirasti dėl šių priežasčių:
- Purkštukų užterštumas: kai kuro purkštukai tampa užteršti, jie negali tolygiai paskirstyti kuro, todėl dalis kuro nesudega arba sudega nevisiškai, išskirdama kenksmingas daleles.
- Nekokybiškas kuras: naudojant prastos kokybės ar netinkamo tipo kurą, padidėja nevisiškai sudegusių dalelių kiekis, o tai padidina dūmingumą.
- Netinkamas oro ir kuro santykis: esant per mažai oro ar pertekliui kuro mišinyje, degimo procesas tampa neefektyvus, dėl ko išauga kietųjų dalelių kiekis išmetamosiose dujose.
Variklio techninės būklės įtaka
Variklio techninė būklė yra esminė, norint išlaikyti žemą dūmingumo lygį. Laikui bėgant variklio komponentai dėvisi ir jų efektyvumas mažėja:
- Filtrų ir katalizatorių susidėvėjimas: suodžių filtrai ir katalizatoriai yra skirti teršalų mažinimui, tačiau, susidėvėję ar užsikimšę, jie nebegali veiksmingai filtruoti kenksmingų medžiagų.
- EGR (išmetamųjų dujų recirkuliacijos) sistemos sutrikimai: EGR sistema mažina azoto oksidų (NOx) kiekį, bet jei ji sugenda ar užsikemša, padidėja ir dūmingumas, ir kenksmingų dujų kiekis.
- Variklio susidėvėjimas: senesnių variklių degimo kamerose paprastai vyksta mažiau efektyvus kuro degimas, dėl ko padidėja dūmingumas.