Tuoj sprogsim! Tik tokia mintis praėjusio šeštadienio rytą kamavo Dariaus ir Girėno gatvės 3-iajame name gyvenančius Dalių ir Danguolę Marcinkevičius. Mat, pradėjus gaminti pusryčius, iš buitinio baliono staiga ėmė veržtis dujos. Nežinodami, kaip jas sustabdyti ir negalėdami prisišaukti pagalbos, žmonės bijojo vieno – bet kurią akimirką į orą gali išlėkti ir jų, ir prijungtas kaimynų namas.
Kaip pasakojo D. Marcinkevičius, penktadienio vakarą jie UAB „Karseda“ degalinėje buitinį balioną pripildė dujų. Tą patį vakarą jį prijungė. Pasak pono Daliaus, jo dukra išgirdusi kažkokį šnypštimą, bet, užsukus sklendę, nieko nebesigirdėjo. Papurškęs specialių putų, vyras dar įsitikino, kad dujų nuotekio nėra.
Rytą, pradėjus gaminti pusryčius, sklendė vėl buvo atsukta. O tada per reduktorių šnypšdamos ėmė veržtis dujos. „Dujos šnypštė į visas puses. Pripuolęs užsukau sklendę, bet tai nepadėjo – dujos vis tiek veržėsi. Visi išsigandom, dukra pradėjo verkti. Žodžiu, tokia situacija, kad net nebežinojom, ką daryti, ko griebtis“, – baisiais įspūdžiais dalijosi D. Marcinkevičius.
Kadangi dujos bematant pasklido po visą namą, Marcinkevičiai ir pas juos svečiavęsis Egidijus Sabeckis išbėgo laukan – baimindamiesi ir apsinuodyti, ir galimo sprogimo. Dujų balionas liko viduje. Artintis prie jo buvo baisu – ir dėl to, kad dujos gali nušaldyti rankas, ir kad bet kurią akimirką balionas gali driokstelėti.
Pasak pono Daliaus, jei susergi, skambini į greitąją, jei dega – į gaisrinę, todėl logiška, kad, įvykus tokiai nelaimei, iškart šovė mintis kreiptis į dujininkus, tiksliau – avarinę dujų tarnybą, kuri kviečiama telefonu 04. Šiuo numeriu skambino ir pats D. Marcinkevičius, ir jo draugas E. Sabeckis. „Dujininkai mums atsakė, kad jokios pagalbos neteiks. Nes vyksta tik į tas avarijas, kurios susijusios su gamtinėmis dujomis, o jei kažkas nutiko buitiniam balionui, esą reikia kreiptis ten, iš kur jį pirkai“, – pasakojo E. Sabeckis.
Kadangi dujos pirktos degalinėje „Karseda“, skambinta ir į tą įmonę. Ir vėl – šnipštas. „Atsiliepusi moteris atsakė, jog niekuo padėti negali, nes poilsio diena. Įmonės savininko telefono ji nedavė, nes neleista bet kam dalinti, o ir apskritai degalinėje esą daug žmonių, todėl neturinti kada kalbėti. Taigi ir iš ten jokios pagalbos nesulaukėm“, – kalbėjo E. Sabeckis.
Paskutinis koziris – 112. Surinkus šį numerį, atsiliepė Telšiuose įsikūrusio bendrosios pagalbos centro operatorė. Paprašyta iškviesti ugniagesius gelbėtojus, operatorė atsakė, jog pastarieji niekuo padėti negalės. Esą ugnies nėra, tai ką tie ugniagesiai ten veiks? „Telefonu 112 skambinau net keturis kartus, kol pagaliau sulaukiau teigiamo atsakymo. Operatorė, sėdinti kažkur Telšiuose, sprendžia, ar mums reikia ugniagesių pagalbos, ar ne. Jos atsakymai bei užduodami klausimai labai pykdė ir nervino“, – sakė Marcinkevičiams pagelbėti norėjęs jų bičiulis.
Anot E. Sabeckio, operatorė jo klausinėjo, kodėl patys šeimininkai nieko nedaro, kodėl galvoja, kad jiems reikia būtent ugniagesių pagalbos, kodėl nesikreipia į dujininkus. Na, o į vyriškio teiginį, kad žmonės bijo artintis prie baliono, operatorė atsakiusi: „O manot, kad gaisrininkai nebijos?“
Po ketvirtojo skambučio į 112 pagalbos pagaliau sulaukta. Pas Marcinkevičius atvykę ugniagesiai gelbėtojai perpjovė dujinę viryklę ir balioną jungiančią žarną bei išnešė jį į lauką. Iki tol daugiau nei pusvalandį dujos veržėsi į namus.
Pasak pono Daliaus ir jo žmonos Danguolės, gerai, kad viskas pakankamai laimingai baigėsi. Kadangi daugiau nei pusę valandos jokios pagalbos nepavyko prisišaukti, baigtis galėjo būti ir tragiška. „Viena laimė, kad nei židinio, nei krosnies nebuvome užkūrę. Juk, pasklidus dujoms, ir mūsiškis, ir prijungtas kaimynų namas būtų į orą išlėkę. Be to, ir apsinuodyti galėjome“, – kalbėjo D. Marcinkevičius.
Anot vyriškio, jiems didelės nelaimės išvengti pavyko, bet problema išlieka. Juk išeina, kad tokiu atveju pagalba žmogui neteikiama – nereaguoja nei dujininkai, nei dujų pardavėjai ir netgi telefonu 112 pagalbos prisišaukti neįmanoma. Ką tokiu atveju žmogui daryti?! Pasak Marcinkevičių, jie savo dukrai yra prisakę, kad bet kokios nelaimės atveju skambintų 112, bet išeina, kad tokiu atveju iš bendrojo pagalbos centro – jokios pagalbos. „Mes pagalbą prisišaukėme tik dėl savo atkaklumo – skambinome keturis kartus. Vaikas tiek sykių juk neskambintų. O kas tada?“ – nuogąstavimais dalijosi sutuoktiniai.
Pakomentuoti šį įvykį paprašėme Plungės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos Valstybinės priešgaisrinės priežiūros poskyrio viršininko Mykolo Pronckaus ir AB „Lietuvos dujos“ Plungės skyriaus vadovaujančiojo inžinieriaus Vidmanto Striauko.
Pasak M. Pronckaus, kol nebuvo bendrosios pagalbos centro, priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos dispečeris ir pamainos vadas patys spręsdavo, į kokius iškvietimus reaguoti, į kokius – ne. Dabar nusprendžiama Telšiuose, bendrosios pagalbos centre. „Mes tik vykdome jų nurodymus, vykstame ten, kur liepiama. Iškvietimą važiuoti į Dariaus ir Girėno gatvės 3-iąjį namą gavome 11.10 val., o 11.19 val. jau buvome vietoje“, – kalbėjo viršininkas. Anot M. Pronckaus, ugniagesiai gelbėtojai vyksta ten, kur kyla pavojus žmogaus gyvybei ar jo turtui. „Šiuo atveju toks pavojus buvo, todėl kaip ir turėjome būti kviečiami. Anksčiau pranešimų apie dujų nuotekį gaudavome ne vieną ir ne du. Ir į visus juos reaguodavome. Mums tokių avarijų likvidavimas – ne naujiena“, – sakė M. Pronckus.
V. Striauko teigimu, avarinė dujų tarnyba, kuri kviečiama telefonu 04, priklauso AB „Lietuvos dujos“. Ji reaguoja tik į tuos kvietimus, kurie susiję su gamtinėmis dujomis. „Mes suskystintosiomis dujomis neprekiaujame, o kitų firmų klaidų ar broko taisyti neprivalome“, – sakė V. Striaukas. O ką tada žmogui daryti? „Pagal įstatymus kiekviena dujomis prekiaujanti įmonė privalo turėti savo avarinę tarnybą. O jei neturi, tai – ne „Lietuvos dujų“ problema. Be to, ant kiekvieno baliono turėtų būti užrašytas telefono numeris, kuriuo vartotojas kreiptųsi avarijos atveju.
Marcinkevičiai sakė šioje situacijoje nieko nekaltinantys. Juolab kad dujos veržėsi ne iš paties baliono, už kurį būtų atsakinga degalinė, o per reduktorių, kuris – gyventojo nuosavybė. „Mes nieko nekaltinam. Tik norim sužinoti, kur žmogui kreiptis tokiu atveju, kas gali jam padėti. Be to, manom, kad mūsų patirtis, nors ir nemaloni, pasitarnaus kaip gera pamoka kitiems“, – kalbėjo plungiškiai.
Išeitų, kad pagalbą tokiu atveju vis dėlto suteikti turėtų ugniagesiai gelbėtojai. Taigi, įvykus avarijai, ryžtingai atakuokite 112. Na, o jei dujos veržiasi iš paties baliono, skambinkite į degalinę. Jos numerį reikėtų laikyti ne ant baliono, kur jis paprastai būna užklijuotas, o didelėmis raidėmis užrašytą tarp svarbiausiųjų numerių.