Dariaus ir Girėno gatvėje esančią geležinkelio pervažą ir plungiškiai, ir miesto svečiai jau seniai vadina didžiausiu miesto skauduliu. Mat, kada bevažiuotum, ji uždaryta ir uždaryta. „Plungė“ sužinojo, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra parengusi geležinkelio linijos Kaišiadorys-Šiauliai-Klaipėda modernizavimo programą, pagal kurią dalyje ruožų žadama statyti antruosius kelius. Tai bent iš dalies turėtų apgydyti automobilių eismą trikdantį pervažos skaudulį.
Kaip „Plungę“ informavo AB „Lietuvos geležinkeliai“ atstovas Mantas Jasikonis, esamoje geležinkelio linijoje reguliarus traukinių eismas vyksta daugiau kaip 70 metų. Vystantis kraštui ir intensyvėjant traukinių srautui į Klaipėdos uostą, linijai gyvybiškai reikalinga modernizacija – dabartinis jos pralaidumas artėja prie ribos. Geležinkelio linijos Šiauliai-Klaipėda atkarpoje nuo Pavenčių iki Kretingos nėra ištisinio dvikelio ruožo, tai apsunkina eismo valdymą – traukiniai gali prasilenkti tik stotyse.
AB „Lietuvos geležinkeliai“ planuoja IXB transporto koridoriaus geležinkelio linijos Šiauliai-Klaipėda ruožuose Telšiai-Lieplaukė, Plungė-Šateikiai, Pavenčiai-Raudėnai, Kūlupėnai-Kretinga, Dūseikiai-Telšiai antrųjų kelių statybą. Tai padidintų geležinkelio pralaidumą ir keleivinių traukinių greitį. Kartu būtų taupomas keleivių ir krovinių vežimo laikas, sumažėtų avarijų skaičius, triukšmas, tarša. Šiuo metu, kaip sakė M. Jasikonis, jau vykdomi projektavimo darbai. Pasidomėjus, kiek „Lietuvos geležinkeliai“ ketina į tai investuoti, kiek atsieis antrasis kelias nuo Plungės iki Šateikių, M. Jasikonis atsakė, jog apie būsimųjų darbų kaštus kalbėti dar per anksti.
Antrieji keliai svarbūs tiek keleiviams, tiek kroviniams pervežti, nes abiem atvejais sumažės traukinių prasilenkimui skiriamas laikas. Naudos pajus ir gyventojai – kadangi traukiniai mažiau stovės stotyse, trumpiau bus uždaromos pervažos, padidės saugumas, sumažės tarša ir triukšmas.
Plungės rajone „Lietuvos geležinkeliai“ ruošiasi modernizuoti vieną ruožą – Plungė-Šateikiai. Jame antrasis kelias bus tiesiamas nuo Plungės iki pat Šateikių, jo ilgis – apie 13 kilometrų. Antrojo kelio įrengimas numatytas ir netoli Plungės esančiame Telšių-Lieplaukės ruože.
Ar antrieji keliai nepažeis gyvenančiųjų šalia geležinkelio interesų – dėl triukšmo, geležinkelio priartėjimo prie sodybų, intensyvesnio traukinių eismo? Anot M. Jasikonio, vadovaujantis Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos sprendimu, statant antruosius kelius, privaloma atlikti poveikio visuomenės sveikatai vertinimą. Atliekant minėtąjį tyrimą, bus nustatytas geležinkelio sanitarinės apsaugos zonos dydis (SAZ), triukšmo sklaidos ir poveikio visuomenės sveikatai aspektai.
Siekiant sumažinti triukšmo lygį iki leidžiamų dydžių, prie tankiai apgyvendintų teritorijų, patenkančių į didesnio triukšmo zoną, numatoma: įrengti akustines sienutes, geležinkelio pervažas rekonstruoti į mažiau triukšmingas, įrengiant naują guminės dangos sluoksnį, naudoti elastines bėgių sandūras, planuojami besandūriniai geležinkelio bėgiai, kurie mažina ratų trinties keliamą triukšmą.
Artimiausiose pavienėse sodybose, patenkančiose į didesnio triukšmo zoną, numatytas esamų langų pakeitimas į didesnės akustinės izoliacijos langus.
Paklaustas, ar dėl statybų nekils problemų dėl prie geležinkelio esančių privačių žemės sklypų, o jei kils, kaip numatyta jas spręsti, „Lietuvos geležinkelių“ atstovas atsakė: „Jei reikės, privatūs sklypai, kurie patenka į antrojo kelio statybos zoną, bus išperkami vadovaujantis galiojančiais teisės aktais“.
Pasidomėjome, ar plungiškiai gali tikėtis, kad antrieji keliai bent iš dalies išspręs traukinių prasilenkimo Plungės stotyje problemą? Gal krovininiai traukiniai tiek ilgai nebestovės Plungėje ir nebestabdys automobilių eismo? M. Jasikonio teigimu, vienas iš pagrindinių antrųjų kelių statybos tikslų ir yra didinti geležinkelių ruožų pralaidumą, sumažinti traukinių prastovų trukmę stotyse. Taigi pervažos užtvaras Dariaus ir Girėno gatvėje turėtų būti dažniau pakeltas nei nuleistas.
Kaip jau minėjome, prieš imantis darbų, bus atliktas poveikio visuomenės sveikatai vertinimas. Kaip sakė vertinimo ataskaitą rengsiančios UAB „COWI Lietuva“ visuomenės sveikatos specialistas Aleksandras Kirpičiovas, antrieji keliai neigiamo poveikio visuomenės sveikatai neturėtų daryti. Atvirkščiai – modernizavimas bus naudingas. Mat traukiniai važiuos vienodu greičiu, nebestabdys, nebejudės iš vietos, o tai reiškia, jog sumažės ir triukšmas, ir oro tarša. Tos pačios UAB „Cowi Lietuva“ strateginio pasekmių aplinkai vertinimo grupės vadovas Albertas Bagdonavičius patvirtino, jog šiuo atveju poveikio aplinkai vertinimas nebus atliekamas – Aplinkos ministerija pateikė išvadą, jog pastarasis vertinimas neprivalomas.