
Paskutinį spalio ketvirtadienį surengtame Plungės rajono savivaldybės tarybos posėdyje uždarosios akcinės bendrovės Telšių regiono atliekų tvarkymo centro (TRATC) Rinkliavos skyriaus vedėjas Antanas Vaišnoras pateikė informaciją apie vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą surinkimą. Politikams kilo klausimų, kodėl taip vėluojama išsiųsti mokėjimo pranešimus, iš ko bendrovė gyveno nesurinkdama mokesčio ir pan.
Kaip kalbėjo svečias, 2016 m. vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą Plungės rajono savivaldybės gyventojams, juridiniams asmenims buvo apskaičiuota 864 726 eurai. 2017 m. sausio 1 d. skolos likutis siekė 320 815 eurų. Pernai šiukšlių mokesčio apskaičiuota jau 1 211 592 eurai, per metus sumokėta
1 077 307 eurai, skolos likutis – 455 100 eurų.
Šiemet iki rugsėjo Plungės rajono savivaldybėje rinkliavos apskaičiuota 941 678 eurai, per tą laikotarpį sumokėta 656 549 eurai. Skolos likutis rugsėjo 30 d. buvo 740 229 eurai. Lyginant su metų pradžioje buvusiomis skolomis, jos padidėjo net 63 procentais.
Kaip minėjo pranešėjas, iš dalies skolos padidėjo dėl to, kad per devynis mėnesius į Telšių regiono atliekų tvarkymo centrą kreipėsi 262 fiziniai ir juridiniai asmenys dėl atleidimo nuo šiukšlių mokesčio už negyvenamas patalpas. O kol nesibaigia deklaruotas laikotarpis ir nepristatoma ESO pažyma, mokėjimo pranešimai nėra apmokami. Kita problema, į kurią atkreipė dėmesį A. Vaišnoras, – dalis pranešimų grįžta, nes gyventojui, neturinčiam pašto dėžutės, korespondencija nėra pristatoma.
TRATC-o Rinkliavos skyriaus vedėjas užsiminė, kad dalis šių metų mokėjimo pranešimų dar neišsiųsta. To priežastis – tai, kad, įvedus dvinarę rinkliavą, bendrovė perėjo prie naujo mokesčio administravimo sistemos, todėl visą sukauptą mokėtojų duomenų bazę reikėjo perkelti į naują sistemą su skolų likučiais už praeitus metus. Kadangi komunalinių atliekų vežėjas konteinerius priskyrė pagal turto objekto adresą, atsirado daug neatitikimų rinkliavos administravimo programoje. Juos reikėjo koreguoti rankiniu būdu.
Taip pat kyla problemų dėl konteinerių pakėlimų skaičiaus neatitikimo. „Būna, kad atliekų vežėjas pakelia konteinerį vieną kartą, sistema to neužfiksuoja, konteineris pakeliamas dar kartą, o po kurio laiko užfiksuojamas ir pirmasis pakėlimas. Tada mokama už du pakėlimus“, – pasakojo A. Vaišnoras. Dėl to padaugėjo į specialistus telefonu ar tiesiogiai besikreipiančių rinkliavos mokėtojų. Taip pat specialistams tenka dirbti ir su besikreipiančiais dėl atleidimo nuo kintamosios rinkliavos dalies už negyvenamas patalpas. Visa tai reikalauja daug žmogiškųjų išteklių, todėl visų numatytų darbų nespėjama atlikti laiku.
Vertindamas, ar efektyvu buvo skaičiuoti mokestį 2017 metų kovo mėnesį įvedus dvinarę rinkliavą daugiabučiuose pagal gyventojų skaičių, o ne nuo turto vieneto, kaip buvo anksčiau, A. Vaišnoras pastebėjo, jog rinkliavos apskaičiuota 15,6 proc. daugiau.
Susiimta ir dėl skolų išieškojimo. Per praėjusius metus teisminiam išieškojimui perduota 14, per devynis šių metų mėnesius – net 71 skolininkas. Ikiteisminių įspėjimų pernai – 45, šiemet – 87.
2017-aisiais sumokėta 2 433 eurai priteistų vietinės rinkliavos skolų, per devynis šių metų mėnesius – jau 3 609 eurai.
Savivaldybės tarybos narė Asta Beierle Eigirdienė domėjosi, kaip bendrovė gyveno daugiau nei pusmetį, jei pavėluotai buvo išsiunčiami pranešimai, nesurinkta pinigų. „Negaliu atsakyti. Turbūt vyko pinigų perskirstymas“, – svarstė A. Vaišnoras.
TRATC-o direktoriaus pavaduotoju dirba Juozas Šlepetis, tad opozicijos lyderė norėjo atsakymo iš jo, tačiau vietoj to meras Audrius Klišonis priminė, kad jau netrukus bendrovė turi pateikti 2019 metų rinkliavos planą.