![](https://laikrastisplunge.lt/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Praėjusią savaitę Plungės rajono savivaldybėje lankėsi Kelių ir transporto tyrimo instituto atstovai Mindaugas Katkus ir Andrius Sakalauskas. Jie pristatė instituto parengtą J. Tumo-Vaižganto gatvės saugaus eismo priemonių galimybių studiją. Daugiausia diskusijų kilo dėl specialistų siūlymo pačiame Plungės miesto centre, kur sueina J. Tumo-Vaižganto, Vytauto, Dariaus ir Girėno gatvės, įrengti žiedinę sankryžą.
Kelių ir transporto tyrimo instituto atstovai iš pradžių apžvelgė bendrą J. Tumo-Vaižganto gatvės (nuo Senamiesčio a. iki Žaltakalnio g.) padėtį: daug transporto priemonių, plati važiuojamoji dalis, mažai erdvės pėstiesiems, beveik nėra dviratininkų, gatvės pakraščiuose netvarkingai statomi automobiliai.
Eismo intensyvumas stebėtas dviejose vietose: ties Sukilėlių gatve jis siekia apie 15 tūkstančių transporto priemonių per parą (piko valandomis – 1 219 mašinų per valandą), ties Gandingos gatve – apie 11 tūkstančių per parą (piko metu – apie 900 per valandą). Akcentuota ir tai, kad važiuojantieji J. Tumo-Vaižganto gatve dažnai viršija leistiną 40 km/val. greitį. Centrinėje dalyje vidutinis greitis siekia 48 km/val., arčiau užmiesčio – net 54 km/val.
Detalesnę gatvės dabartinės būklės apžvalgą instituto darbuotojai pradėjo nuo miesto centro. Jie išpeikė vos prieš metus įrengtą reguliuojamą pėsčiųjų perėją. Šviesoforas esą nuolat junginėjamas, automobiliai neretai stovi be reikalo, todėl stringa eismas. Specialistai nepagyrė ir sumanymo panaikinti perėją kiek žemiau policijos komisariato pastato. Ji pėstiesiems buvusi reikalinga – žmonės toje vietoje vis tiek gatvę kerta.
M. Katkaus nuomone, pėsčiųjų perėjų senamiestyje apskritai reikėtų atsisakyti. „Kitų šalių miestų senamiesčiuose perėjų nėra. Tai tokia zona, kur daug parduotuvių, paslaugų įmonių. Žmonės eina iš vienos į kitą ir jų judėjimo riboti nereikėtų. Senamiestyje transporto priemonės turi taikytis prie pėsčiųjų“, – įsitikinęs Kelių ir transporto tyrimo instituto atstovas.
Specialistų tvirtinimu, tokios formos sankryža, kokia Plungės miesto centre yra dabar, labai ydinga. Mat į ją įvažiuoti iš Dariaus ir Girėno gatvės ypač sudėtinga (daugiausia problemų – piko valandomis). M. Katkus ir A. Sakalauskas čia siūlo įrengti žiedą. „Įvertinę transporto priemonių ir pėsčiųjų srautus, matome, kad žiedinė sankryža čia būtų pati pralaidžiausia, mažiausiai trukdanti eismui“, – kalbėjo M. Katkus.
Plungiškiai šiam siūlymui prieštaravo. Ir meras Audrius Klišonis, ir Plungės rajono policijos komisariato Viešosios policijos skyriaus Kelių policijos poskyrio viršininkas Algirdas Puidokas tvirtino tą patį: žiedinė sankryža gal ir geras dalykas, bet tik ne esant tokiam reljefui, koks yra mūsų miesto centre. „Ten įkalnė, kurią žiemą gana sudėtinga įveikti. Būtent todėl pas mus šitokia sankryža ir įrengta: pagrindinis kelias – ne tiesiai, o nuo J. Tumo-Vaižganto gatvės sukant link Vytauto gatvės. Važiuojantiesiems į kalną nereikia sustoti, tad žiemą mažiau problemų kyla, nesusidaro spūstys“, – aiškino Savivaldybės vadovas. Jam antrino A. Puidokas, sakydamas, kad dėl tos pačios priežasties ir kiek žemiau buvusi perėja panaikinta – kad mašinoms nereikėtų sustoti, o paskui vargti pajudant iš vietos.
Pareigūnas savo poziciją išsakė ir dėl šviesoforu reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ties kultūros centru. „Anksčiau, kol buvo paprasta perėja, pėstieji gatvę kirto kada panorėję, ir tai dar labiau trikdė transporto priemonių eismą. Dabar jie nors kuriam laikui sustabdomi. Mūsų įsitikinimu, dabartinis variantas geresnis“, – tvirtino Kelių policijos poskyrio vadovas.
Baigus diskusijas apie miesto centrą, aptartos kitos J. Tumo-Vaižganto gatvės dalys. Akcentuota, kad jos važiuojamoji dalis gana plati, tad ją galima siaurinti abiejose pusėse įruošiant 1,2 metro pločio dviračių takus. „Dabar dviratininkai važiuoja bet kaip. Vieni – gatvės pakraščiu, kiti – šaligatviu. Vietos yra, tad beveik visoje gatvėje galima pažymėti specialius takus. Ten, kur vietos nepakaks, dviratininkai įsilies į bendrą transporto srautą“, – dėstė A. Sakalauskas.
Specialistai turėjo ir dar keletą siūlymų. Anot jų, J. Tumo-Vaižganto ir Sinagogų gatvių sankryžoje, važiuojant link centro, būtų galima panaikinti papildomą juostą, skirtą sukti į dešinę. Esą sukančiųjų nėra daug ir jie galėtų važiuoti bendroje eilėje, tad atsirastų vietos dviratininkams. Instituto atstovams nepatiko ir pernelyg platus, pėstiesiems keblumų sudarantis įvažiuojamasis keliukas į prekybos centro „Norfa“ aikštelę (Palankės g.). Jį siūloma siaurinti iki 6 metrų, dabar – 11 m. Netvarkingai statomų automobilių problemą (ties J. Tumo-Vaižganto gatvės 84-uoju ir 86-uoju namais) siūlyta spręsti pažymint stovėjimo vietas.
Panašu, kad parengtoji studija dar bus koreguojama. Mat dalis specialistų siūlymų plungiškiams buvo nepriimtini. Ar studijoje numatyti sprendimai kada nors bus įgyvendinti, kol kas neaišku. Na, svarbu, kad dokumentas bus paruoštas.
tam, kad darbo turėtų „Jonis” ar „Lagūna”?