Pirmadienį feisbuke pasirodė pranešimų, kad jau atidarytas eismas Stoties gatve ir kad be kliūčių iš jos galima pasukti į Dariaus ir Girėno gatvę. Tiesa, kol kas – tik viena kryptimi, link miesto centro. Viena plungiškė šį pranešimą komentavo: „Ryte patys pirmieji pravažiavome miestiniu autobusu, tapome liudininkais, kai užtvarus nuėmė, keleiviai net ploti pradėjo.“ Ir tai, ko gero, geriausias įrodymas to, kad žmonės pavargo sukti ilgus kilometrus, gaišti brangų laiką ir eikvoti nė kiek ne pigesnius degalus. Problema, atrodo, pamažu sprendžiasi, tačiau žodį BAIGTA galėsime ištarti tik tuomet, kai jau važiuosime ir tuneliu.
Klausimą, kada išauš diena, kai jau galėsime važiuoti tuneliu, „Plungė“ kelia ne pirmą kartą. Iš pradžių žadėta, kad galbūt spalio 28-ąją, kai baigsis viena iš sutarčių su rangovais. Deja, tądien tunelis nebuvo atidarytas, o dabar visi lyg susitarę mini tą pačią datą – lapkričio 28-ąją. Tą dieną sueina kitos sutarties terminas (beje, terminai skiriasi, nes sutartis su rangovu – latvių statybos kompanija „Latvijas tilti“ – yra sudariusios ir Plungės rajono savivaldybės administracija, ir Lietuvos automobilių kelių direkcija).
Tai, kad visi įsikibę į sutarties pabaigos datą, ko gero, rodo ne ką kita, o valdišką ar net biurokratišką požiūrį į problemą, kurios sprendimo plungiškiai laukia jau ne metų metus, o dešimtmečius. Juolab kad dar ir „pašmaikštaujama“ – esą ko čia taip skubate – šitiek laukus, viena kita savaitė juk nieko nepakeis.
Ar viena kita savaitė išties nieko nereiškia? Čia, kaip ir visada, viskas priklauso nuo to, su kuo lyginsi, ką akcentuosi. Kadangi tunelio statyba vyksta visus metus, tai tos pora savaičių gal ir nereikšmingos. Bet jei paskaičiuotume, ko gero, išsižiotume pamatę sumas: kiek per tą laiką papildomų kilometrų nuvažiavo visi automobiliai, kiek degalų jie sudegino, kiek valandų prarado vairuotojai. O jei pažiūrėtume dar globaliau ir paskaičiuotume, kiek papildomų teršalų išmetėme į aplinką? Skaičiai, ko gero, būtų tokie, kad klausti, ko čia visi taip skuba, liežuvis neapsiverstų. Juolab kad papildomi kaštai gula ne tik ant paprastų piliečių pečių, bet ir ant Savivaldybės, valstybės – juk ir jų automobiliai papildomus kilometrus suka.
„Plungės“ kalbinta vadinamųjų kareivinių gyventoja sakė: „Gyvenu už geležinkelio, o vaiko mokykla ir mano darbas – miesto centre. Važiuojant Dariaus ir Girėno gatve man – vos kelios minutės kelio, o važiuodama aplinkui užtrunku keliskart ilgiau – turiu išvažiuoti į Mažeikių–Plungės–Tauragės kelią, paskui įveikti visą Telšių gatvę. Tikrai pavargau, tad norėčiau, kad kuo greičiau tą tunelį atidarytų. Ir man svarbi kiekviena diena, net pusdienis. Nesuprantu, ko dar delsiama, kodėl tunelis neatidaromas. Gal, kaip žmonės kalba, laukiama, kol meras pasveiks…“ Anot moters, pikta nebūtų, jei tunelis būtų uždarytas dėl vis dar vykstančių kelio darbų, bet jie jau užbaigti, trečiasis asfalto sluoksnis paklotas.
Džiaugsmu dėl to, kad tenka įveikti ilgesnius kilometrus, netrykšta ir specialiosios tarnybos. „Stengiamės būti tolerantiški ir supratingi, bet lygiai taip pat, kaip ir visi miesto gyventojai, laukiame, kada tunelis bus atidarytas ir galėsime trumpinti kelią. Džiaugiuosi bent tuo, kad dėl užtvertos gatvės nepavėlavome nė į vieną įvykį, kad tai netrikdė mūsų reagavimo. Tiesa, dabar, kai kelias jau įrengtas, lėktume per tunelį“, – sakė Plungės rajono policijos komisariato viršininkas Gintautas Pocevičius. Plungės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos viršininkas Mykolas Pronckus minėjo, kad jų tarnyba taip pat laukia nesulaukia, kada galės važiuoti be kliūčių: „Kol buvo uždaryta ir Stoties, ir Dariaus ir Girėno gatvė, didžiausia problema mums būdavo piko metu pravažiuoti Birutės ir Vytauto gatvėmis. Automobilių daugybė, o mūsų transportas didelis, prasilenkti sudėtinga. Tad išties labai norime, kad kuo skubiau viskas būtų užbaigta.“
Trečiadienį kalbinta „Latvijas tilti“ Vilniaus filialo direktorė Regina Barkauskienė sakė, kad gatvė jau padaryta, bet važiuoti ja kol kas negalima, nes liko neužbaigtų darbų, objektas neperduotas užsakovui, jo nevertino valstybinė komisija. Kokie darbai dar neatlikti? Pasak R. Barkauskienės, dar likęs kelio žymėjimas, be to, tarp važiuojamosios dalies ir pėsčiųjų tako reikia įrengti lynų tvorą. „Buvo nuspręsta, kad tos tvoros nereikės, o dabar užsakovas išreiškė norą, kad ji vis dėlto būtų. Tiekėjai – iš Šveicarijos, bet kitą savaitę ją jau turėsime ir sumontuosime. Lapkričio 28-ąją užbaigsime“, – teigė direktorė. O gal atidarymas stabdomas dėl to, kad nebaigta įrengti žiedinė sankryža, kad joje dar nepaklotas trečiasis asfalto sluoksnis? R. Barkauskienė atsakė: „Kiek žinau, Savivaldybė nori, kad abu šie objektai būtų atidaryti vienu metu, bet mes su tuo nieko bendro neturime, mes turime savų neužbaigtų darbų.“
Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Mantas Česnauskas kalbėjo tą patį: lapkričio 28-oji – ta diena, kai tunelis turėtų būti atidarytas. Kadangi taip parašyta juodu ant baltu, vadinasi, reikia laukti tos dienos. „Stoties gatvę jau atidarėme, žmonėms – didelis palengvinimas. Tiek ir iki tos lapkričio 28-osios beliko. Dar reikia užbaigti žiedą, įrengti pėsčiųjų taką, įdiegti saugumo priemones“, – vardijo M. Česnauskas, pripažindamas, kad atidarymui koją kiša ne tiek pats tunelis, kiek nebaigta žiedinė sankryža.
Ar žadama rengti atidarymo ceremoniją? „Kadangi darbų pradžia buvo labai pompastiška – su kapsulės įkasimu, tai ir pabaiga turėtų būti kažkaip pažymėta. Manau, juostelę tikrai perkirpsime“, – sakė M. Česnauskas. Na, o pabaigai pacituosime dar vieną feisbuko komentatorių: „Palaukite, kai tunelį atidarys. 100 metų statyba. Tai turbūt iš džiaugsmo verksime, ypač kareivinėse gyvenantys žmonės.“
kvailai skamba pasakymas, kad „koją kiša ne tiek pats tunelis, kiek nebaigta žiedinė sankryža”. Bet kad ten niekas nevyksta, ponai! Savaitėmis nevyksta, arba krapštosi vienas – du darbininkai. Gėda nesusitarti su rangovais ir neišsireikalauti, kad dirbtų normaliai ir nepiktintų žmonių.
Jau ta žiedinė sankryža… Vakar nugramdė sluoksnį užpilto asfalto, šiandien vėl naujai klojo asfaltą. Šaunu, kad kažkas pamatė broką…