Žiniasklaida skelbia, jog šią savaitę į šalies miestų gatves išriedės 93 nauji ekologiški ispanų gamybos autobusai. Juos Lietuva įsigijo Ispanijai pardavusi taršos leidimus. Išgirdę džiugią naujieną, pasidomėjome: o gal aplinkos neteršiančios naujutėlaitės transporto priemonės kursuos ir Plungės miesto gatvėmis? Deja...
Išsiaiškinome, jog naujus, ekologiškus, suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomus ir hibridinius (kurie naudoja ir suslėgtas dujas, ir elektrą) autobusus gavo devyni šalies miestai. Oro neteršiančios, tyliai važiuojančios modernios žemagrindės transporto priemonės pasiekė Vilnių (20 autobusų), Kauną (14), Klaipėdą (11), Šiaulius (8), Panevėžį (8), Marijampolę (7), Telšius (7), Ukmergę (5), Elektrėnus (3). Kiekvienam autobusų parkui iš paskirtųjų teko po vieną hibridinį – suslėgtomis gamtinėmis dujomis ir elektra varomą – autobusą. Gavusieji naujas transporto priemones džiaugiasi: miestui tai – ekologija, keleiviams – patogumas, bendrovėms – pigesnis eksploatavimas, nes naujų autobusų nereikia remontuoti.
Svarbu ir tai, kad modernūs, po daugiau kaip milijoną litų kainuojantys autobusai „Castrosua“ savivaldybėms nieko nekainavo. Tad kodėl jie nepasiekė Plungės? Juolab kad kaimyninis Telšių miestas naujutėlaičių autobusų gavo net septynis.
Plungės autobusų parko direktorius Rimantas Kmieliauskas sakė domėjęsis Aplinkos ir Susisiekimo ministerijų kuruotu projektu, pagal kurį Lietuva įsigijo 93 ekologiškus autobusus. „Žinoma, norėjome gauti naujų, modernių autobusų, bet pasidomėję supratome, kad nesame pajėgūs įvykdyti keliamų reikalavimų“, – kalbėjo R. Kmieliauskas. Norint gauti ir eksploatuoti naująsias transporto priemones, pirmiausia reikėjo mieste įsirengti gamtinių dujų suslėgimo stotį. O tokio objekto vertė – net milijonas litų! „Kreipėmės į akcinę bendrovę „Lietuvos dujos“, bet ji atsisakė bendradarbiauti šiuo klausimu – dėl kelių autobusų statyti tokią stotį neapsimoka. Kalbėjome ir su Savivaldybe, tačiau ši pagelbėti neturi iš ko – juk pati skolose skendi“, – paaiškino įmonės vadovas, akcentuodamas, jog Savivaldybė už vežimo paslaugas nesugeba atsiskaityti, tad iš ko prisidėtų prie milijono litų vertės statybos.
Klausantis Plungės autobusų parko direktoriaus, išties susidarė nuomonė, kad Plungei turėti ekologiškus, suslėgtas gamtines dujas naudojančius autobusus – finansiškai neįkandama prabanga. Nors pačios transporto priemonės Savivaldybei nekainuotų, aprūpinti jas degalais – didžiulė problema. O kaip ją išsprendė, tarkim, telšiškiai?
Pabendravus su Telšių autobusų parko technikos direktoriumi Stanislovu Šiuškumi, nuomonė gerokai pakito – pasirodo, problema nebuvo tokia „juoda“, kaip kad ją „nupiešė“ mūsiškis direktorius R. Kmieliauskas.
S. Šiuškus komentavo: „Taip, mes prieš kokius trejus metus pareiškėme norą gauti ekologiškų autobusų, dalyvavome projekte. Gavome septynis, tad naujaisiais pakeisime visas senas miesto maršrutais važinėjančias transporto priemones.“ Paklaustas, kaip bendrovė išsprendė ekologiškųjų autobusų degalų klausimą, technikos direktorius atsakė: „Buvo keblumų, bet problemą išsprendėme. Kreipėmės į UAB „SG dujos“ ir sutarėme: mes už savo pinigus pastatome dujų suslėgimo stoties pamatus, atvedame dujas ir elektrą, jie savo kaštais perka ir sumontuoja įrangą. Kiek žinau, tokiu pat būdu problemą sprendė visos ekologiškų autobusų gavusios bendrovės.“ Be jau minėtųjų įsipareigojimų, yra ir dar vienas – pradėjęs eksploatuoti naująsias transporto priemones, Telšių autobusų parkas, kaip teigė S. Šiuškus, pirks bendrovės „SG dujos“ teikiamą gamtinių dujų suslėgimo paslaugą.
Pasidomėjus, ar brangiai Telšių autobusų parkui atsiėjo objektas, S. Šiuškus sakė, kad darbai kainavo apie 130 tūkst. litų. Kiek tiksliai kainuoja „SG dujos“ sumontuotoji įranga, technikos direktorius nežinojo, bet ji esanti gana brangi.
Taigi telšiškiai rado išeitį ir „perkando“ problemą. Nepatingėję dabar galės džiaugtis važinėdami naujutėlaičiais autobusais. O štai Plungės gatvėmis ir toliau riedės kaukiančios, juodus dūmus „spjaudančios“ senienos.