Dar pernai kovo mėnesį, kai uždaroji akcinė bendrovė Telšių regiono atliekų tvarkymo centras (TRATC) į Plungės rajono savivaldybės valdžią kreipėsi dėl leidimo nurašyti kone 36 000 eurų beviltiškų skolų, Savivaldybės kontrolierė Danutė Jarašiūnienė kalbėjo apie tai, kad jau būtų pats metas šioje įmonėje atlikti veiklos auditą. Pastabos išgirstos.
Kriminalas?
Kad TRATC-e auditas bus atliekamas, kalbėta ir praėjusių metų spalio mėnesį komitetų ir tarybos posėdžiuose. Tiesa, tada Savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Bagužis užsiminė, kad bendrovės veikloje galima įžvelgti ir kriminalo elementų, esą aptiktas kažkoks nelegalus vamzdis… Nors G. Bagužis savo pasakymo nekonkretizavo, šių metų pradžioje visuomeninis rinkimų komitetas „Vieninga Plungė“ socialinio tinklo „Facebook“ savo paskyroje paskelbė, kad TRATC-o direktorius Rimantas Adomaitis apsimetė nieko nežinąs apie neaiškiomis aplinkybėmis atsiradusį sąvartyno biodujų tiekimo į atliekų mechaninio ir biologinio apdorojimo (MBA) gamyklą vamzdį. Jis esą jungia uždarajai akcinei bendrovei „Ekotikslai“ priklausančią sąvartyno dujų pašalinimo sistemą su MBA gamykla.
Toliau „Vieninga Plungė“ išdėstė detales, kurios ir veda prie galbūt neskaidrios TRATC-o veiklos, bendrovės vadovo neūkiškumo, neekonomiškumo ir pan.
Reikia manyti, kad visi šie faktai bus patvirtinti ar paneigti po atlikto veiklos audito, kuriam pritarė visos TRATC-o steigėjos – Plungės, Mažeikių, Telšių rajonų ir Rietavo savivaldybės.
Užduotys
TRATC-o veiklos audito paslaugos pirkimą organizavo plungiškiai, o apmokėti už paslaugą teks kiekvienai savivaldybei pagal turimų akcijų skaičių.
Veiklos audito techninėje specifikacijoje nurodyta, kad paslaugos tikslas – išanalizuoti ir įvertinti TRATC-o veiklos procesus, jų efektyvumą ir pateikti rekomendacijas dėl bendrovės veiklos. Tikrinamas laikotarpis – 2017-ieji metai. Kiekviena akcininkė suformulavo konkrečias užduotis, į ką turėtų atsižvelgti auditoriai.
Reikia pastebėti, kad vienos Plungės rajono savivaldybės pateiktos užduoties – projekto „Telšių regiono komunalinių atliekų tvarkymo sistemos plėtra“ viešieji pirkimai ir sutarčių vykdymas – tikrinimo laikotarpis numatytas nuo 2010-ųjų iki 2016-ųjų. Be šios užduoties, plungiškiai nori, kad būtų patikrintas vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą apmokestinimo taikymas pagal atskiras mokėtojų grupes (sodų bendrijos, garažai, įmonės ir t. t.), apmokestinimo sąnaudų pagrindimas, vietinės rinkliavos mokesčių surinkimas, skolų išieškojimas ir nurašymas.
Rietavo savivaldybės administracija suformulavo keturias užduotis: TRATC-o vidaus administravimas ir valdymas; vietinės rinkliavos už komunalines atliekas apmokestinimo taikymas pagal atskiras mokėtojų grupes, apmokestinimo pagrindimas, vietinės rinkliavos mokesčių surinkimas; bendrųjų ir administracinių sąnaudų pagrįstumas; viešųjų pirkimų, tiesiogiai susijusių su vietinės rinkliavos dydžiu, pagrįstumas.
Mažeikių rajono savivaldybės administraciją domina šie klausimai: vietinės rinkliavos mokesčių surinkimas; bendrųjų ir administracinių sąnaudų pagrįstumas; vietinės rinkliavos administravimo, skolų išieškojimo efektyvumas (pvz., ar visi fiziniai ir juridiniai asmenys inventorizuoti? Ar visos nekilnojamojo turto objektų kategorijos apmokestinamos rinkliava?); mišrių komunalinių atliekų 1 tonos sutvarkymo mokesčio dydžio nustatymo savivaldybėms pagrįstumo įvertinimas; personalo valdymo efektyvumo įvertinimas.
Telšių rajono savivaldybės administracija nepasikuklino ir auditoriams pateikė net aštuonias užduotis: vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio pagrįstumo įvertinimas; vietinės rinkliavos administravimo, skolų išieškojimo efektyvumas (pvz., ar visi fiziniai ir juridiniai asmenys inventorizuoti? Ar visos nekilnojamojo turto objektų kategorijos apmokestinamos rinkliava?); mišrių komunalinių atliekų 1 tonos sutvarkymo mokesčio dydžio nustatymo savivaldybėms pagrįstumo įvertinimas; bendrovės sąnaudų ir pajamų planavimo ir jų panaudojimo efektyvumo įvertinimas; sutarčių vykdymo įvertinimas; Viešųjų pirkimų taisyklių, susijusių su bendrovės ūkinės veiklos vykdymu, laikymasis (pvz., didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėje, žaliųjų atliekų surinkimo aikštelėje, sąvartyne); personalo valdymo efektyvumo įvertinimas; bendrovės aplinkosauginės veiklos atitikties aplinkosaugos teisės aktų reikalavimams įvertinimas.
Kaip matyti iš pateiktų užduočių, akcininkams dažniausiai kyla klausimų dėl apmokestinimo už komunalinių atliekų surinkimą pagrįstumo, mokesčių surinkimo ir skolų išieškojimo, bendrovės atliktų viešųjų pirkimų, bendrųjų ir administracinių išlaidų pagrįstumo ir personalo valdymo efektyvumo.
Pusė metų laukimo
Konkursas paslaugai pirkti buvo paskelbtas praėjusių metų lapkričio mėnesį. Kaip sakė Plungės rajono savivaldybės administracijos Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistė Giedrė Kungytė, į kvietimą atsiliepė aštuoni paslaugos teikėjai. Trys iš jų buvo atmesti kaip neatitinkantys reikalavimų, pasiūlę per didelę kainą (paslaugai numatyta ne daugiau kaip 45 000 eurų – aut. past.). Iš penkių likusių sudaryta eilė.
Tiesa, kol kas neatskleidžiama, kokia įmonė užsiims TRATC-o veiklos auditu. „Kol visos savivaldybės akcininkės nepasirašė sutarties su konkurso laimėtoja, skelbti jos negalime“, – paaiškino vyr. specialistė.
Užsiminta tik tiek, kad konkursą laimėjo paslaugos teikėja iš Vilniaus.
Pasak vyr. specialistės, sutartį savivaldybės turi pasirašyti iki sausio 21-osios. Jei viskas vyks sklandžiai, nė viena akcininkė neatmes sutarties ir laiku ją pasirašys, ji įsigalios nuo pasirašymo dienos.
Paslaugos pirkimo sąlygose numatyta, kad auditą privaloma atlikti per šešis mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos. Taigi patikrinimas turėtų būti baigtas liepą.
Sąlygose taip pat nurodyta, kad prieš galutinį ataskaitos pateikimą paslaugos teikėjas ją turi pristatyti kiekvienoje savivaldybėje, o klientas gali teikti klausimus, pastabas, pasiūlymus, paprašyti argumentuoti, pareikalauti tobulinti ataskaitos projektą.
Taigi mažai tikėtina, kad apie atlikto veiklos audito rezultatus išgirsime dar liepą. Rugpjūčio mėnesį politikai dažniausiai atostogauja. Vadinasi, apie tai, kas vyko (vyksta) TRATC-e ir ar „kvepia“ kriminalu, greičiausiai sužinosime tik rugsėjį.
„Man pačiai bus įdomu paklausyti, ką auditoriai aptiko“, – yra minėjusi Savivaldybės kontrolierė D. Jarašiūnienė. Įdomu ir mums, žurnalistams, tad atidžiai seksime, kuo visa tai baigsis.
papuolei, balandėli…