Žiema, kada ji beprasidėtų – spalio pabaigoje ar sausį, kelius prižiūrinčias tarnybas visada užklumpa netikėtai. Žmonės jau galėtų būti įpratę prie prastų žiemos kelių, bet ne… Kelininkų apmaudui, vairuotojai vis dar sugeba stebėtis, piktintis, skųstis ar kitaip reikšti savo nepasitenkinimą blogomis eismo sąlygomis.
Labiausiai piktinamasi keliu Rietavas–Tverai
Jau po pirmųjų šalčių mažesnio eismo rajoninius kelius sukaustė slidi kaip ungurys ledo juosta. Tokiu keliu važiuodamas greitai gali griovyje atsidurti, todėl dauguma automobilių, net geromis žieminėmis padangomis „apautų“, šliaužia vėžlio žingsniu. Padėtis būtų geresnė, jei specialusis transportas dažniau į kelius išriedėtų. Tačiau kelininkai, apsiginklavę miesto biurokratų sugalvotomis sniego valymo taisyklėmis, tvarkosi taip, kaip patiems, o ne eismo dalyviams patogiau.
Šaltas kelius uždengęs ledas įskėlė karštą reakciją: „Facebook“ tinklalapio Rietavo grupės svetainėje kilo diskusija, kurioje savivaldybės gyventojai išsakė savo pasipiktinimą prasta kelių būkle. Daugiausia nepatenkintųjų eismo sąlygomis, susidariusiomis kelyje Rietavas–Tverai. Diskusijos dalyviai pastebi, kad padėtis ne itin pagerėja net barstytuvui pravažiavus, mat slidumą mažinančiu mišiniu pabarstomi tik posūkiai ir įkalnės.
„Aš kas rytą su nerimu išleidžiu vyrą darban kartu su dukrele darželin iš Tverų. Ir laukiu skambučio su patvirtinimu, kad Rietavas saugiai pasiektas“, – dalijasi išgyvenimais tveriškė. Prastomis važiavimo sąlygomis skundžiasi ne vien vietos gyventojai, bet ir svečiai. Viena moteris rašo: „Jau nemažai metų važiuoju lankyti tėvų į Rietavą per Tverus. Toks jausmas, kad tas kelias kitame pasaulyje.“
Nė kiek ne geresnė kelionė laukia važiuojančiųjų ir kitomis kryptimis, tačiau sakoma, kad už Rietavo savivaldybės teritorijos ribų eismo sąlygos pagerėja: „Geriausiai matyti skirtumas važiuojant į Klaipėdą. Už Rietavo savivaldybės ženklo toks jausmas, kad į kitą valstybę įvažiuoji – kelias pabarstytas ir nuvalytas. O į Rietavo pusę – pliurza, ledas ir kiti „atrakcionai“.“
Gyventojai nepatenkinti ne tik kelininkų darbu. Miestiečiai piktinasi ir Rietavo gatvių priežiūra. Pastebima, kad tvarkomas tik centras, o Palangos, Žemaičių, Daržų, S. Nėries ir kitos gatvės – „kaip po stichijos“.
Kol vieni diskutuoja internete, svarstydami, kaip atkreipti į situaciją valdžios dėmesį, kiti problemos sprendimų ieško redakcijoje.
„Ar esate matę per televiziją rodomą populiaraus šokolado reklamą, kurioje karvutė bando visus suartinti? Įtariu, kad kelininkai tikrai matė. Ne tik matė, bet ir bando ją atkartoti, mėgindami suartinti Žadvainų keliu važiuojančius automobilius – duobių žvyrkelyje tiek, kad mašinos juo ne važiuoja, o šokinėja. Tokiomis eismo sąlygomis „apsikabinimas“ įvykti gali bet kurią akimirką. Gerą naujametę dovaną kelininkai vairuotojams parūpino“, – pasakojo redakcijai dar Naujųjų išvakarėse paskambinusi moteris.
Po tokio vaizdingo nupasakojimo nuskubėjome link Žadvainų. Negi iš tiesų visai čia pat tokios pramogos surengtos, o mes nežinome? Išbandėme. Puikus atrakcionas! Kai pagauna kalneliai, automobilis tik strykt, strykt iš duobės į duobę. Prisipažinsiu, man visai patiko. Spėju, kad mašinai nelabai – greitai ji tokiu keliu galą pristriksėtų.
Žiemą judėjimas vyksta… žiemos sąlygomis
Gyventojų pretenzijas persakėme už regiono kelių ir miesto gatvių tvarkymą atsakingų institucijų atstovams – VĮ „Telšių regiono keliai“ vadovaujantiems darbuotojams ir Rietavo miesto seniūnui.
Miesto seniūnijos vadovas Jurgis Baltrimas pripažįsta, kad galimybių vienodai tvarkyti visas miesto gatves, kurių tinklas – 25 kilometrai ir antra tiek šaligatvių, nėra. Prioritetas – centras, nes ten vyksta didžiausias žmonių judėjimas. „Sankryžas, įkalnes, kitas pavojingesnes vietas pabarstome mišiniu pirmiausia. Specialios technikos tam neturime, barstome rankomis, o darbo jėgos resursai labai riboti. Vis dėlto manau, kad šiuo metu didelės bėdos nėra. Gyventojai turi suprasti, kad gyvename žiemos sąlygomis. Eismo saugumas priklauso nuo trijų dalykų – kelio, vairuotojo ir transporto. Jei blogas tik vienas iš jų, važiuoti galima“, – sakė seniūnas, bandydamas priminti, kad žiemos sezonui turi būti pasiruošę ir patys eismo dalyviai.
VĮ „Telšių regiono keliai“ Plungės kelių tarnybos viršininkas Rimas Žiūraitis, išklausęs žurnalistę, kalbėjo: „Mes kiekvieną dieną dirbame pagal galimybes. Nesėdime. Rajoniniuose laikraščiuose esame paskelbę informaciją, kaip žiemą bus prižiūrimi keliai. Jei kam kyla klausimų – tegul pasiskaito.“
Tvarka yra gerai. Ji apibrėžia, kaip su turimais resursais, tiek finansiniais, tiek techniniais, privalo dirbti kelius prižiūrinčios tarnybos. Vieni normatyvinius aktus kuria, kiti įgyvendina ir stebi, kaip jie veikia tikrovėje. Kas geriau, jei ne kelininkai, mato, ar vadovaujantis numatyta tvarka įmanoma užtikrinti saugų eismą kelyje?
Į šį ir kitus klausimus, patarti R. Žiūraičio, paprašėme atsakyti „Telšių regiono kelių“ Saugaus eismo skyriaus vadovą Arūną Raibužį.
– Ar kelių tvarkymas pagal nustatytus lygius yra pakankamas, kad būtų užtikrintos saugios važiavimo sąlygos? Gal trūksta lėšų žiemos kelių priežiūrai?
– Taip, norėtumėme, kad visi keliai būtų prižiūrimi aukštesniu lygiu. Tai diktuoja lėšos, kuriomis disponuoja Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos ir atitinkamai skiria mūsų įmonei. Žiemos viena nuo kitos skiriasi. Jei nėra sudėtingų meteorologinių sąlygų, pinigų pakanka. Jei žiema užsitęstų sunkindama važiavimo sąlygas, jų neužteks.
– Kokiam lygiui priskirtas kelias Rietavas–Tverai? Ar prižiūrint jį visada laikomasi nustatytos tvarkos?
– Rajoninio kelio Nr. 3203 Rietavas–Tverai–Varniai danga žiemą prižiūrima pagal III rajoninių kelių priežiūros lygį. Švenčių laikotarpiu, siekdami sumažinti netikėtų įvykių keliuose tikimybę ir leidžiant įmonės ekonominei padėčiai, darėme daugiau, negu numatyta norminiuose dokumentuose.
– Gyventojai nepatenkinti blogais keliais. Ar jų pasipiktinimas kelininkų darbu pelnytas?
– Kai dirbame, niekas nepastebi ir „ačiū“ nesako. Kai meteorologinės sąlygos sudėtingesnės, ir mes turime įdėti gerokai daugiau pastangų. Žmonės to nesupranta ir tikisi, kad keliai bus kaip vasarą. Prašytumėme daugiau tolerancijos.
– Kodėl keliai už Rietavo savivaldybės teritorijos ribų (į visas puses), kaip žmonės pastebi, prižiūrimi geriau, net jei juos prižiūri ta pati įmonė?
– Dažnai girdime priešingai: kad gretimų savivaldybių gyventojai rodo Rietavo savivaldybėje esančius valstybinės reikšmės kelius kaip pavyzdį ir remiasi avaringumo statistika.
– Dėl kelio į Žadvainus. Žvyruotas ruožas labai duobėtas. Kas sutrukdė kelininkams laiku nulyginti greideriu? Ar mašinos iš duobės į duobę šokinės iki pavasario?
– Rajoninės reikšmės kelio Nr. 3209 Rietavas–Žadvainai–Judrėnai žvyrkelio ruožas nuo 4,1 km iki 7,66 km prižiūrimas pagal III (žemą) priežiūros lygį, kuris turi užtikrinti kelio tinkamumą naudoti, tačiau skiriamas mažas dėmesys jo estetinei būklei. Žvyro dangos priežiūra labai daug priklauso nuo meteorologinių sąlygų, ypač nuo esamo drėgmės kiekio. Minėtojo kelio ruožas buvo profiliuotas 2015 metų gruodžio 2 ir 9 dienomis, nors norminiuose dokumentuose nurodyta, kad žemo priežiūros lygio žvyrkeliai turi būti profiliuojami ne rečiau kaip kas 32 darbo dienos. Vėliau iki užšąlant nuolat lijo. Profiliuojant tokiomis sąlygomis kelias galėjo tapti dar blogesnis. Važiuojamoji dalis išsilygina valant sniegą.
Rietavo savivaldybė – atskira ir turbūt vienintelė Lietuvoje, nesugebanti nusivalyti kelių žiemą. Apsileidėliai, ir tiek! Ir meras čia jokių galių neturi arba nenori turėti.
o nuotraukėlė jėginė! Galima surengti pasaulinį Žadvainių ralį! Išgarsėtume plačiai!
Rietavo keliai yra pasibaisetini kaip niekur kitur o vieskeliu nks isvis nepriziuri grederiuoja kada uzsimano kas du menesius ir nks neziuri kokie orai grederuoja ir lyjant o kelys Tverai link Zemaiciu plento yra pasibaisetinas
Straipsnio pradzia gera, suteikianti vilti nu gal nors dabar pajudes kas nors… Bet skaitant toliau, kai pasisake ponai kelininkai vilties vel neliko. Jus man ponai kelininkai pasakykit ka jus padarete svenciu laikotarpiu kaip sakote net daugiau nei jusu taiayklese parasyta? Kelias kaip buvo ledas taip ir buvo, tai ko cia reikia nesamones rasyti, toks jausmas kad jus taupot pinigus nieko nedarydami nes nezinia kokia bus ziema, uzsites ar ne, zodziu tas jusu III lygio keliu tvarkymas tik kelia juoka pro asaras
Apie Rietavas–Žadvainai–Judrėnai žvyrkelio ruožą,manau reikėtu kalbėti neišsisukinėjant lėšų stoka. Būtu galima suskaičiuoti ant pirštu kiek kartu per metus yra profiliuojamas keles. Duobės yra siaubingos… Leiskite paklausti ar Jus tinkamu metu profiliuojate kelia? Drįstu manyti,kad ne. Nes kai duobės yra tikrai ganėtai didelios Mes kažkodėl delsiame,nesijamame jokiu veiksmu O kai tik prasideda lietus sutinku pravažiuojanti grederi.. Žinokit juokinga,nes nespėjus nuprofiliuoti kelio jis vėl tampa toks pats maždaug po savaitės nes mašinų pravažiuojančiu yra tikrai ne viena. Na o ką mes po tos gerumo savaitės turime ogi vėl duobiu nusėta kelia… Apmaudu, nes tuo keliu turim važiuoti 32 darbo dienas. O pasiteisinimas ,,Vėliau iki užšąlant nuolat lijo. Profiliuojant tokiomis sąlygomis kelias galėjo tapti dar blogesnis. Važiuojamoji dalis išsilygina valant sniegą ” labai paprasta kur buvote ankščiau,kad prižiūrimas keles tapo tokiu duobėtu. Manau kiekvienais metais rastumėte po pasiteisinima. Aliekant sąžiningai darbą nebūtų žmonių pasipiktinimo, nereikėtu ieškoti pasiteisinimu,tiesiog susiimkime.