Automobilio ratai turi būti subalansuoti – tai viena iš būtinų sąlygų, kad vairavimas būtų maksimaliai patogus ir saugus. Priešingu atveju atsiras trikdančių simptomų, pavyzdžiui, vibracija ir kėbulo svyravimai, ir pablogės tokie transporto priemonės parametrai kaip stabdymo efektyvumas ir trauka. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl ratų balansavimas yra būtinas.
Ratų balansavimas – kas tai?
Ratas yra subalansuotas, kai jo masė tolygiai pasiskirsto aplink sukimosi ašį. Jei ratas nesubalansuotas, tam tikri rato paviršiaus taškai iškreipia svorio pasiskirstymą. Esant dideliam greičiui, svorio nuokrypis atskiruose taškuose padidėja daug kartų, todėl ratas praranda sukimosi tolygumą ir „išsibėgioja”.
Tinkamo tipo svarmenys padeda tolygiai paskirstyti rato svorį. Aliumininiuose ratlankiuose paprastai naudojami priklijuojami svoriai, kurie yra estetiškesni. Kai kuriuose lengvojo lydinio ratlankių modeliuose ratlankio flanše galima naudoti lietus ratų svorius. Tačiau plieniniams ratlankiams standartinis sprendimas yra perforuoti svoriai.
Balansyras, į kurį įstatomas nesubalansuotas ratas, nurodo vietas, kuriose yra didesnis arba mažesnis svoris. Turint šių žinių, reikiamo svorio svarmenį galima pritvirtinti tinkamoje vietoje ir atkurti tolygų svorio pasiskirstymą.
Kada reikia subalansuoti ratus?
Tam tikrose eismo situacijose vairuotojai turėtų būti įpareigoti patikrinti, ar po įvykio ratų svoris pasiskirstė tolygiai. Tokios aplinkybės yra:
- Kai reikia nuimti padangą nuo ratlankio (dėl kokios nors priežasties);
- Pervažiavimas per didelę duobę;
- Ratas atsitrenkia į bordiūrą;
- Susidūrimas/nelaimingas atsitikimas;
- Ilgas važiavimas nelygia kelio danga;
- Staigus (avarinis) stabdymas;
- Važiavimas giliu purvu arba sniegu.
Dėl bet kurios iš minėtų situacijų gali pasikeisti padangos ar ratlankio paviršius, dėl to gali sutrikti tolygus svorio pasiskirstymas arba gali būti prarastas kuris nors iš svorių.
Kaip dažnai reikėtų balansuoti ratus?
Apsilankyti mechaniko dirbtuvėse reikėtų ne tik ankstesnėje pastraipoje minėtais atvejais. Tai periodiškai atliekama operacija, kuri labai priklauso nuo transporto priemonės naudojimo. Ratų balansavimas turėtų būti atliekamas profilaktiškai maždaug kas 10 000 km. Vairuotojai, kurie savo transporto priemonę naudoja ne taip intensyviai, t. y. per sezoną nenuvažiuoja ilgų atstumų, ratus turėtų subalansuoti sezoninio padangų keitimo metu, t. y. du kartus per metus.