• Reklama
  • Kontaktai
Plungė - Plungės rajono ir Rietavo krašto laikraštis
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija
No Result
View All Result
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija
No Result
View All Result
Plungė - Plungės rajono ir Rietavo krašto laikraštis
No Result
View All Result

„Alfa 4, emfogo, direto no flanco esquerdo“

Parašė: Jurgis STANAITIS
redaktorius
7 vasario, 2023
Laikraštis "Telšių žinios"
0
0
VIEWS
Pasidalink

(„Alfa 4, tiesiojoje, į kairį gaisro flangą“ – portugališkai)

Arūnui Klovai, buvusiam Telšių aeroklubo viršininkui, 2001 m. pavasario pradžioje netikėtai paskambino draugas ir pasakė, kad kviečia padirbėti aviacijos instruktoriumi saulėtoje Portugalijoje! Po mėnesio jis prisistatė šalia Evoros miesto (50 tūkst. gyventojų) aerodromo esančioje privačioje sklandymo mokykloje, kuri įsikūrusi 100 km į rytus nuo Portugalijos sostinės Lisabonos.

Po sėkmingo 3 metų darbo mokyklos savininkas tapo aviacijos inspektoriumi ir ją uždarė.

Arūnui reikėjo spręsti dilemą: ar čia vėl susirasti kitą darbą, ar tiesiu taikymu grįžti į Lietuvą? Vidinio balso skatinamas A. Klova pravėrė tame pačiame aerodrome esančio gretimo angaro duris (ten darbuotojai užsiimdavo trąšų barstymu virš pasėlių iš lėktuvo) ir pasiūlė savo, kaip lakūno, paslaugas.

Firmos savininkas atvykėlį nužvelgė nuo galvos iki kojų ir nieko nežadėdamas kažką numykė. Staiga šalia stovintis skraidymų direktorius paėmė jį už rankos, nusivedė į šoną ir be užuolankų užsiminė, kad kitais metais jiems reikės 4 pilotų, kurie turės su vienmotoriais lėktuvais „Dromader“ gesinti gaisrus. Arūnas truputį sumišo, nes jam nebuvo tekę to daryti, bet direktorius nuramino sakydamas, kad tai – ne problema, greitai išmoks, nes kalba portugališkai. Dar pridūrė: „O dabar gali važiuoti namo!“ Arūno žemaitiškas protas sufleravo, kad jeigu jis išvažiuos, gali jo čia ir nebeprisiminti, todėl nusprendė metus nusisamdyti mechanikupadėjėju. Visi liko patenkinti.

Greitai prabėgo metai ir atėjo birželis. Kadangi lėktuvai, su kuriais turėjo gesinti gaisrus, buvo nuomoti iš Lenkijos, Arūnui ten reikėjo įsigyti ir skraidymo licenciją. Staiga jis tapo labai reikalingas – firma net sumokėjo už kursus Lenkijoje ir 2004 m. vasaros viduryje sutvarkė visus formalumus!

Arūnas pasiraitojo rankoves ir pasiruošė dirbti. Portugalijoje nuo birželio vidurio iki spalio mėnesio nelyja ir vyrauja sausra, todėl kiekvienais metais gaisrų apstu. Pats intensyviausias laikotarpis yra rugpjūtis ir rugsėjis, tada daugiausiai liepsnoja miškai.

Dirbama poroje: priekyje skrenda patyręs pilotas, o naujokas, stengdamasis jo nepamesti iš akiračio, seka iš paskos. Naujokas su antru pilotu skraido ne trumpiau kaip trejus metus ir turi turėti ne mažesnį kaip 1 000 val. skraidymo stažą.

Prieš pradėdami gesinimo darbus maždaug 200–300 m aukštyje apžvelgia gaisro vietą, nustato vėjo kryptį, nusprendžia, nuo kurios vietos geriausiai pradėti, ir kt.

Lėktuve „Dromader“ telpa 2 tonos vandens, jame įdėtas rusiško lėktuvo An2 („kukurūzniko“) variklis, kurio galingumas siekia 1000 AJ. Skrendant virš gaisravietės, stengiamasi kiek įmanoma nelįsti į dūmus, nes nežinai, kas ten tūno (antena, aukštesnis medis ar kt.).

„Didžiausią išgąstį įvarė vienas atvejis. Vėjas buvo silpnas, užskridau virš degančios vietovės ir išliejau dvi tonas vandens. Nespėjau sureaguoti, kaip mane apgaubė didelis, tirštas dūmų kamuolys, ir staiga viskas nutilo – pakibau ant diržų! Pasirodo, dėl deguonies stygiaus užgeso variklis, tačiau, laimei, kai lėktuvas išlindo, pats užsivedė. Tai truko kokią sekundę, bet spėjo išpilti šaltas prakaitas“, – prisiminė Arūnas.

Jis ne tik sėkmingai gesino gaisrus, bet ir dirbo žemės ūkio labui – barstė trąšas. Vieną ankstų rytą, kai pylė į lėktuvą degalus, pastebėjo, kad jo telefone „kabo ispaniški“ skambučiai. Susisiekus paaiškėjo, kad Ispanijos aviacijos firma įsigijo amerikiečių gamybos gaisrų gesinimo turbosraigtinių lėktuvų ir ieško pilotų. Ir po trumpos pauzės jie prisipažino, kad skambina paskatinti jį rekomendavusių žmonių, kurie neabejojantys jo kompetencija ir neužmiršę priminti, kad jis kalba portugališkai.

  1. Klova tuomet truputį sumišo ir prisipažino, kad „su turbina“ dar neskraidęs (tas prakeiktas lietuviškas kuklumas!)… Bet ispanai, panašiai kaip ir portugalai, nuramino sakydami, kad išmokys, ir pagalvoti davė dvi savaites. Tada Arūnas suvokė, kad jautį reikia griebti už ragų, ir pasakė, kad jau apsisprendė! Paskiau jis sakė, kad skambutis buvo lyg gelbėjimosi ratas, nes įmonė, kurioje anksčiau dirbo, po pusmečio bankrutavo.

Užteko Arūnui „su turbina“ pasimokyti 2–3 savaites ir pasirašė kontraktą. Prieš padedant parašą, kompanijos lakūnai patarė, kad dėl mažesnio nei jų atlygio nesileisti į kalbas. Jie gynė save, nes, jei jis sutiktų dirbti už mažesnę algą, tada bosas būtų suinteresuotas ieškoti kitų pilotų, kurie sutiktų su dar mažesniu atlyginimu. Kadangi Arūnas ispaniškai kalbėjo dar nepakankamai, todėl gaisrus gesino… Portugalijoje!

Hidrolėktuvas, su kuriuo gesino gaisrus, pagamintas Amerikoje ir vadinosi „Fire Boss“ (maždaug – „Ugnies tramdytojas“). Jis – be ratų, turi du plūdurus, su kuriais galėtų nusileisti ant vandens. Skrisdamas ne didesniu 110 km per val. greičiu paliečia vandens paviršių, iškiša vamzdelius, kurie iki 3 t pripildo vandens rezervuarus. Kadangi jūroje sūrus vanduo labiau tankesnis negu gėlas, todėl plūdurai mažiau panyra ir lengviau atsiplėšia nuo vandens paviršiaus. Variklis išvysto 1700 AG, „valgo“ kaip ir reaktyviniai lėktuvai – žibalą. Kreiserinis greitis siekia 180 km per val., maksimali degalų talpa 1400 l. Kai lieka 400 l, reikia grįžti į aerodromą ir iš naujo prisipilti degalų.

Paprastai virš gaisravietės 50 m aukštyje išpilamas maždaug 120 m ilgio ir 20 m pločio vandens šleifas. Žemėje, šalia ugnies židinio, visada budi gaisrininkai, kurie per radiją lakūnus koreguoja, sakydami, pvz.: „Alfa 4, tiesiojoje, į kairį gaisro flangą“, arba dešiniau, vanduo nukrito į pelenus ir t. t. Ryšys tarp lėktuvo ir gaisrininkų vyksta tos šalies kalba, o tarp lėktuvų ir aerodromo – anglų kalba. Kiekvienas vandens išmetimas yra vertinamas. Jeigu nustato, kad pilotas piktybiškai nepataikė, gali pakeisti kitu.

Pasemto vandens kiekį fiksuoja elektronika, bet pilotams užtenka vizualaus stebėjimo. Jei ežeras trumpas ir sunku pakilti, vanduo nedelsiant išpilamas, tada „lėktuvas šoka į viršų kaip arklys!“ Būna atvejų, kai pilotai leisdamiesi užmiršta išleisti ratukus, tuomet ant tūpimo takų, padengtų asfaltu, lėktuvai čiuožia ant plūdurų. Tačiau didžiausia bėda, kai pilotas, tūpdamas ant vandens, neįtraukia ratukų. Tuomet lėktuvas be „perspėjimo“ apsivožia ir kabina, kuri yra aukščiausiai, atsiduria giliausioje vietoje. Lakūnui, sėdint galva žemyn, tenka maždaug 1,5 min. laukti, kol ji prisipildo vandeniu ir slėgis išlygina su išore. Tada išstumiamos durys, atsilaisvinama nuo veržiančių diržų ir pilotas išneria į vandens paviršių. Bet baisiausias dalykas, kai po vandeniu apima panika, tada ir patys ištvermingiausi neištveria ir nuskęsta. Visados skraido ant krūtinės „pasidabinę“ suspausto oro balionėliu ir vilki neskęstančią liemenę.

Kartą ir Arūnui nepasisekė, o gal, priešingai, pavyko!? Nuskrido pagal duotas koordinates į gaisravietę, virš kurios tiesėsi dvi lygiagrečios aukštos įtampos linijos. Vienos laidai buvo pažymėti burbulais, o kitos – ne. Logiškai mąstant, linija, pažymėta su burbulais, stovi aukščiau, bet, deja, buvo atvirkščiai. Skrisdamas kokius 4–5 metrus virš pažymėtų laidų pradėjo pilti ant ugnies vandenį, o kai po kelių sekundžių pasiekė antrąją elektros liniją, kuri pagal jo skaičiavimus turėjo būti žemiau, pajuto, kaip su plūduru užkabino viršutinį laidą, lėktuvą pristabdė, supurtė ir laidas nutrūko. Nutrūko tai nutrūko, tuomet mąstė save ramindamas A. Klova ir nusitaikė į netoliese esantį nedidelį kukurūzų lauką. Spėjo perspėti iš paskos skrendantį kolegą, bet jis atsakė, kad viską matė, ir trosą, kuris krisdamas sukėlė žiežirbų. Bet variklis negeso, vairai veikė, rizikuodamas patraukė į artimiausią aerodromą ir sėkmingai nutūpė. Paskui paskambino skraidymo dalies direktoriui ir viską papasakojo. Pradžioje jis nepatikėjo, nes vakar kitas kolega irgi nutraukė laidus. Pagaliau po kokių 10 sekundžių pasvarstęs prisipažino tikįs ir pasveikino įstojus į „klubą“, bet „kaip gerais sovietiniais laikais“ nebuvo jokio psichologinio spaudimo ar gėdinimo.

„Jei po įvykio ilgai neskraidai, atsiranda baimė, todėl, kad taip neatsitiktų, kitą dieną vėl virš siaučiančios ugnies liejau vandenį, tiesa, jau su kitu lėktuvu“,– užbaigė pasakojimą Arūnas ir užsirūkė.

Toje šalyje kai kurie žmonės, nežinodami, kad pilotų atlyginimas nepriklauso nuo užgesintų gaisrų skaičiaus, dažnai linkę manyti, kad patys gesintojai gaisrą „įpučia“! Mat kiekvienais metais ne tik Portugalijoje, bet ir Viduržemio jūros baseino šiaurinėje pusėje (Ispanijoje, Prancūzijoje, Graikijoje, Italijoje ir kt.) daugiau ar mažiau sausuoju metų laiku užsidega išdžiūvusi žolė, krūmynai, dega miškai, kurie susijungia į bendrą gaisrą!

Praeitą vasarą ispanų įmonė laimėjo gaisrų gesinimo konkursą Graikijoje ir misiją patikėjo keturiems labiausiai patyrusiems pilotams, tarp kurių buvo ir Arūno pavardė! Rodo salos aerodrome buvo atraminis punktas, aplinkui plytėjo vien jūros, o šalia stūksojo Turkijos siena. Gaisrams gesinti semdavo vandenį iš jūros, kurioje dažnai būdavo aukštos bangos, bet prityrusiems pilotams tai buvo nė motais.

Arūnui, jau dirbančiam daugiau nei 20 metų, ten tapo antri namai. Nors visam laikui pasilikti Ispanijoje ar Portugalijoje neplanuoja, bet žada dirbti, kol sveikata leis! Ten – jis vienintelis lietuvis. Be lietuvių kalbos, dar kalba žemaitiškai, rusiškai, portugališkai, angliškai, supranta ispaniškai ir susikalba lenkiškai.

„Mes gyvename atsiskyrėlių gyvenimą, todėl ir „kovidas“ mūsų nepalietė!“ – šyptelėjo A. Klova.

 

Kitas įrašas

Devyniasdešimtmečio Vinco Jaso gyvenimo istorija

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

CAPTCHA vaizdas
Atkurti Vaizdą

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Video rekomendacijos:

Pirmas puslapis

Šateikių bažnyčia – antras Plungės rūmų žirgynas?
Plungiškiai iškovojo gausybę medalių
Apmokestinami krašto keliai Mažeikiai– Plungė–Tauragė, Plungė–Vėžaičiai
Plungės miestui – krašto kūrėjų darbų parodos

Keliai. Mašinos. Žmonės

Apmokestinami krašto keliai Mažeikiai– Plungė–Tauragė, Plungė–Vėžaičiai
Darbai kelyje Pauošniai–Plateliai – jau į pabaigą
Keturioms dienoms bus stabdomas traukinių eismas atkarpoje Klaipėda–Plungė
A. Jucio gatvė dar šiemet bus be duobių ir lopų

Nuomonės

Šateikių bažnyčia – antras Plungės rūmų žirgynas?
Renovacijai pasiryžta vis daugiau gyventojų
Prieš kurortinę teritoriją pasisakiusiųjų baubas – nekilnojamojo turto mokestis
„Plungės vandenys“ paskelbė karą nelegalams

Savas

„Sau palinkėčiau nebijoti naujovių, drąsiai priimti naują etapą“
Skautų ir ne skautų olimpinėse žaidynėse Smilgiuose – 177 dalyviai!
Vienuoliktokė Emilija: „Studijos užsienyje manęs nevilioja“
Mokymai naujokams ir senbuviams

Renginiai

Plungės miestui – krašto kūrėjų darbų parodos
Istoriniai atlaidai Plungėje: pašventinta vėliava ir atidengta skulptūra miesto globėjui
Plungės miesto šventė: tradicija, dovanojanti miestui šurmulį
Barbora Gedvilaitė ir Matas Praspaliauskas – Lietuvos čempionai!
No Result
View All Result

Laikraštis

Nuomonių ringas

Ar naudojatės dirbtinio intelekto įrankiais?

Loading ... Loading ...

Orai


Orai Plungėje

Orai


Orai Plungėje 2 savaitėms


  • Balsavimų archyvas
  • Kontaktai
  • Pagrindinis
  • Paskyra
  • Prisijungti
  • Privatumo politika
  • Registracija sėkminga!
  • Reklama
  • Slaptažodžio atstatymas
  • Laikraštis „Plungė” PDF versija

Visos teisės saugomos © 2021 laikrastisplunge.lt

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
No Result
View All Result
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija

Visos teisės saugomos © 2021 laikrastisplunge.lt

Skip to content
Open toolbar Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

  • Padidinti tekstąPadidinti tekstą
  • Sumažinti tekstąSumažinti tekstą
  • Pilkos spalvosPilkos spalvos
  • Nuorodos pabraukimasNuorodos pabraukimas
  • Skaitomas šriftasSkaitomas šriftas
  • Reset Reset