
Nors Nacionalinio oro taršos mažinimo plano vykdymas Lietuvoje neseniai sukėlė diskusijas, aplinkos ministras Simonas Gentvilas tvirtino, kad ateityje nėra numatoma įvesti papildomus mokesčius už senų automobilių registraciją. Politikas pabrėžė, kad esminis tikslas – sumažinti oro taršą ir padėti pasiekti Europos taršos mažinimo tikslus.
Pradžioje buvo skelbiama, kad senų automobilių, atitinkančių Euro 4 standartą, techninė apžiūra bus vykdoma griežčiau. Tačiau galiausiai buvo nuspręsta dar griežčiau – seniems automobiliams, turintiems didelį taršos potencialą, bus visiškai uždrausta važiuoti keliais.
Ministras Simonas Gentvilas sakė: „Paneigsiu mitą, kad čia ne apie mokestį kalba… Vyriausybėje mes patvirtinome planą, kaip iki 2030 metų sumažinsime įvairiausių sektorių oro taršą.“ Tarp priemonių yra ir griežčiau tikrinti Euro 4 standarto automobilius nuo 2027 metų.
Vis dėlto, aplinkos ministerija neketina taikyti naujų registracijos mokesčių senų automobilių savininkams. Aplinkos ministras akcentavo, kad jų tikslas – ne pinigai, o viešasis interesas sumažinti oro taršą ir skatinti modernizuoti transportą.
Tačiau kilo klausimas, kaip tiksliai bus įgyvendinama griežtesnė kontrolė. „Maždaug 2026–2027 metais elektromobiliai jau bus pigesni negu vidaus degimo varikliai“, – pridūrė S. Gentvilas, aiškindamas, kad ateityje nauji automobiliai taps prieinamesni ir mažiau terš tarša.
Anot politiko, numatoma, kad 2027 metais Euro 4 standarto automobiliai bus patiriami griežtos techninės apžiūros. Tačiau nėra planų dėl papildomų registracijos mokesčių. „Mes nekalbame apie kažkokius naujus mokesčius transporto priemonėms… Mes kalbame apie tai, kad į kelius nebeleisime senesnės oro taršos klasės automobilių“, – tvirtino S. Gentvilas.
Tiesa, šie planai susilaukė kritikos. Algirdas Butkevičius iš opozicinės Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ teigė, kad šių metų ekonominėje neapibrėžtumo aplinkoje nereikėtų kalbėti apie papildomus mokesčius. Taip pat buvo išreikštas skeptiškas požiūris į senų automobilių registracijos mokesčių idėją. A. Butkevičius atkreipė dėmesį į Europos šalių praktiką ir ragino rimtai apsvarstyti ją Lietuvoje.
Šiuo metu svarbiausias tikslas lieka sumažinti transporto priemonių sukeltą taršą ir siekti tvarios aplinkos ateityje.
Be to, tam, kad efektyviau mažintume išmetamus dujų kiekius į atmosferą, būtų būtina įdiegti specialųjį katalizatorių arba technologiją, leidžiančią pažaboti išmetimus. Be to, vienas iš būdų sumažinti taršą yra įsigyti automobiliui specialųjį garsą slopinantį įrenginį.
Šie papildomi komponentai gali padėti sumažinti žalingų medžiagų išmetimą ir padaryti automobilius draugiškesnius aplinkai.
Siekiant toliau didinti efektyvumą ir sumažinti taršą, yra svarbu skatinti žmones naudoti alternatyvias transporto priemones, tokias kaip elektriniai ar vandeniliu varomi automobiliai. Taip pat reikėtų remti mokslinius tyrimus ir technologijų plėtrą šioje srityje, kad būtų galima rasti naujus būdus sumažinti automobilių sukeliamą.
„Kaip nuo 2027 metų bus ribojamas 17 senumo ir senesnių automobilių registravimas, nėra aišku. Svarstoma griežtinti reikalavimus techninei apžiūrai ir taršos mokesčiui.
Vyriausybė patvirtino Nacionalinio oro taršos mažinimo planą, siekiant pereiti prie mažiau taršių transporto priemonių. Bus siekiama teisinio reglamentavimo skatinant įsigyti mažiau taršių transportą. Siūloma riboti Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių automobilių registraciją. Ši priemonė atliepia Vyriausybės siekį riboti taršiausių automobilių patekimą į rinką nuo 2027 metų.
Seni automobiliai yra taršesni, todėl svarbu riboti jų registraciją užkardant taršių transporto priemonių įvežimą. Kaip tiksliai ribos bus taikomos, dar neaišku. Bus griežtinamos techninės apžiūros ir registracijos reikalavimai. Aplinkos ministerija sieks skatinti mažiau taršių transporto priemonių įsigijimą ir registravimą, bet nenustato aiškaus automobilių taršos mokesčio plano. Vyriausybės planai dėl šios priemonės kol kas neaiškūs.”
Informacijos šaltiniai:
Pagrindinė informacija apie duslintuvus automobiliudalys24.lt
Apie Nacionalinį oro taršos mažinimo planą – delfi.lt