• Reklama
  • Kontaktai
Plungė - Plungės rajono ir Rietavo krašto laikraštis
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija
No Result
View All Result
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija
No Result
View All Result
Plungė - Plungės rajono ir Rietavo krašto laikraštis
No Result
View All Result

Apie prekybą atlaiduose

admin
17 liepos, 2012
Katalikų šviesa
0
0
VIEWS
Pasidalink

Bevaikštinėjančią po devocionalijomis, religine literatūra ir kitais daiktais prekiaujančiųjų turgų, Žemaičių Kalvarijos atlaiduose, mane užkalbino dvi garbingo amžiaus plungiškės, besipiktinančios, kad „tų bagamazninkų čia greitai bus daugiau negu maldininkų, kodėl tai nedraudžiama, o dar blogiau, kad ir kunigai po tą turgų vaikšto, verčiau klausyklose sėdėtų“. Moterėlės prašė būtinai apie tai laikraštyje parašyti. Bandžiau paaiškinti, kad manęs tai visiškai nepiktina, o grįždama ėmiau galvoti, kad iš tiesų būtų įdomu paieškoti informacijos apie tą išskirtinę, tik atlaidams būdingą prekybą. Juk nuo ankstyvos vaikystės prisimename spalvotame popierėlyje besislepiančius krakmolo saldainius su trupučiu citrinos rūgšties ar mėtų esencijos. Gaideliai ir zuikučiai, laikrodukai ir apyrankės… Skanumynų skanumynai, kokių tik atlaiduose galėjai įsigyti. Argi įmanoma įsivaizduoti atlaidus be tų „bagamazninkų“?


Prekyba lietuviškuose atlaiduose, pasak etnologo, humanitarinių mokslų daktaro Jono Mardosos, nėra unikalus visuomenės religinio gyvenimo reiškinys. Įvairaus pobūdžio prekyba atsirado viduramžių Europos religinėse šventėse. Tuo metu buvo pradėtos rengti mugės kurio nors šventojo, parapijos globėjo pagerbimo dieną. Lietuvoje atlaidai ir kelionės į juos prasidėjo XVI amžiuje. Atlaidininkams natūraliai kildavo įvairių prekių poreikis. Valstiečiams ir amatininkams šventės dieną atsirado galimybių įsigyti ūkyje bei šeimos gyvenime reikalingų prekių, parduoti išaugintą produkciją. Palaipsniui, atlaidų metu, formavosi parapijos, regiono ar krašto masto prekymečiai, mugės ar turgūs. Prekymečius liaudis vadino lenkiškos kilmės pavadinimu – kermošiais. Aukštaitijoje kermošiais ir šiandien apibendrintai vadinami atlaidai.
Lietuvoje gerai žinoma Kaziuko mugė susiformavo per Šv. Kazimiero atlaidus Vilniuje. Nuo 1636 metų popiežiaus Urbono III sprendimu Šv. Kazimiero garbei iškilmės pradėtos švęsti „oktavą“. Tada radosi prekyba maistu, skanumynais, religine atributika, o 1827 m. pirkliai gavo privilegiją į trijų dienų prekymetį – „jomarką“.
Prekių turinys ir prekybos pobūdis lėmė skirtingą Bažnyčios ir kunigų požiūrį į tai. Prekyba ūkiniais ir buitiniais reikmenimis nebuvo priimtina Bažnyčiai, o platinamos religinės prekės – devocionalijos (kryželiai, škaplieriai, šv. paveiksliukai ir pan.) buvo svarbios tikinčiųjų ir visuomenės religiniame gyvenime. Kadangi tarp šių prekių reikšmingą vietą užėmė škaplieriai, jų prekeivius apibendrintai vadino škaplierininkais. Pagal prekybos vietas, vadinamas balaganais ar bagamazais, prekiautojus vadino balaganininkais, balaganščikais, bagamazninkais, pauparais, galanterininkais, šalastnikais ir kitais vardais. XIX a. antroje pusėje, net ir lietuviškos spaudos draudimo metais, Žemaitijoje buvo platinami medžio raižiniai, kuriuos raižytojai („bagamazai“) parduodavo škaplierininkams, o tie pardavinėdavo Žemaičių Kalvarijos ir Šiluvos atlaiduose kartu su kitomis devocionalijomis.

Šiaurės Lietuvoje trijų dienų garsiuose Šv. Roko atlaiduose, Gruzdžiuose, „jomarkas“ vykdavo antrą atlaidų dieną, bet smulki prekyba – visas šventės dienas. Žemaičių Kalvarijos atlaiduose „karabelninkai“ būdelėse ar palapinėse pardavinėdavo rožinius, medalikėlius, paveikslėlius, knygeles ir kt. O pirmadienį, po Didžiųjų sekmadienio iškilmių, į arklių mugę atvykdavo net keli šimtai čigonų. Linkuvoje pirmą pirmadienį po Šv. Juozapo dienos vykdavo arkliais, pakinktais ir medžio dirbiniais garsėję Šv. Juozapo „jomarkai“. Vasarą Linkuvoje aštuonias dienas trukdavo Škapliernos „jomarkas“, prasidėdavęs Švč. Mergelės Škaplierinės atlaidų dieną – liepos 16-ąją. Šėtos miestelio aikštėje vykdavę savaitiniai turgūs taip pat sutapdavo su atlaidų dienomis. Šv. Mykolo (rugsėjo 29 d.) atlaidų Ramygaloje dieną miestelyje būdavo „kermošius“ ir kumeliukų turgus. Gana įdomu, kad tarpukariu Seredžiaus čigonai į Šiluvą keliaudavo ne tik dėl pelningo užsiėmimo – „varažijimo“, bet ir dėl religingumo, nes vienais metais buvo kunigo sutuoktos net 33 jų poros. Per Žolinę daug kur prekiaudavo obuoliais ir kriaušėmis. Pivašiūnų ir kitų miestelių aikštėse šių atlaidų metu parduodavo medų, kiaušinius, sviestą. Obuoliai Žolinės atlaiduose nėra atsitiktinė prekė, nes buvo priimta nuo šios šventės krėsti obelis ir vaišintis krituoliais.
Visoje Lietuvoje ypač svarbios vaikams skirtos atlaidų prekės. Ravėdami, ar dirbdami kitus darbus, vaikai užsidirbdavo ir už gautus pinigus iš „balaganščikų“ nusipirkdavo žaislų: molinių švilpukų, porcelianinių lėlių galvučių, dalyvaudavo loterijose. Atskirai verta paminėti XX amžiaus atlaidams būdingą prekybą (net sovietmečiu nepajėgtą išnaikinti) namų gamybos saldainiais, kurie šventėms suteikė ypatingų spalvų ir liko populiarūs net atsiradus pramoninės gamybos saldumynams.
Buvo įprasta, nuvykus į kitos parapijos atlaidus, aplankyti kaimuose ir miesteliuose gyvenančius gimines ir artimuosius. Dažnai svečiai šeimininkų dukterims veždavo dovanų – mugėse pirktų smeigtukų plaukams, kaspinų. Grįžtantiesiems iš svečių giminės įdėdavo iš „bagamazninkų“ įsigytų saldainių, riestainių.
Sovietmečiu išnykę ūkinių tikslų turėję atlaidų mugės ir turgūs dėl pakitusių ekonominių sąlygų, atkūrus nepriklausomybę, neatgijo arba įgavo kitą pavidalą. Vis dėlto svarias pozicijas išsaugojo religinės paskirties prekės ir su šventės esme susijusių simbolių pardavimas. Taip šiuolaikinė prekyba prisitaiko prie kintančių visuomenės poreikių ir pratęsia ikisovietinio laikotarpio atlaidų socialinių funkcijų tradicijas.

Remtasi dr. Jono Mardosos studija „Atlaidų prekyba: ištakos, formos ir turinio kaita XX-XXI a.“.

Kitas įrašas

Nieko įspūdingesnio nesu patyrusi

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

CAPTCHA vaizdas
Atkurti Vaizdą

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Video rekomendacijos:

Pirmas puslapis

Paskutinis skambutis – durys, atsiveriančios į naują gyvenimo etapą
Teismas dar kartą patvirtino kaltę buvusiam Plungės rajono savivaldybės ligoninės direktoriui ir dar dviem asmenims
Nieko nėra neįmanoma: Priėmimo ir skubios pagalbos skyrius pastatytas!
Penkioms priedangoms modernizuoti – beveik 200 tūkstančių eurų

Keliai. Mašinos. Žmonės

Sodžiaus gatvei Maceniuose – 52 tūkstančiai eurų, Žalioji gatvė Plateliuose pinigų dar laukia
Tvarkomos labiausiai deformuotos kelio Pauošniai–Plateliai vietos
Nukentėjo trys automobilio keleiviai ir motociklininkė
Prisivažinėjo: įpuolė į mašiną, namą, laiptus ir įpūtė 2 promiles!

Nuomonės

Penkioms priedangoms modernizuoti – beveik 200 tūkstančių eurų
Sodžiaus gatvei Maceniuose – 52 tūkstančiai eurų, Žalioji gatvė Plateliuose pinigų dar laukia
Į dienos šviesą veržiasi naujas – pagalvės – mokestis
Ar Lopaičių šaltinis taps Rietavo savivaldybės aukso gysla?

Savas

„Sau palinkėčiau nebijoti naujovių, drąsiai priimti naują etapą“
Skautų ir ne skautų olimpinėse žaidynėse Smilgiuose – 177 dalyviai!
Vienuoliktokė Emilija: „Studijos užsienyje manęs nevilioja“
Mokymai naujokams ir senbuviams

Renginiai

Paskutinis skambutis – durys, atsiveriančios į naują gyvenimo etapą
Plungėje pirmą kartą surengtas festivalis „Žemaitiu dėinas“
Pagerbti tremtiniai Babrungėnuose
Senjorai paminėjo universiteto veiklos sukaktį
No Result
View All Result

Laikraštis

Nuomonių ringas

Ar naudojatės dirbtinio intelekto įrankiais?

Loading ... Loading ...

Orai


Orai Plungėje

Orai


Orai Plungėje 2 savaitėms


  • Balsavimų archyvas
  • Kontaktai
  • Pagrindinis
  • Paskyra
  • Prisijungti
  • Privatumo politika
  • Registracija sėkminga!
  • Reklama
  • Slaptažodžio atstatymas
  • Laikraštis „Plungė” PDF versija

Visos teisės saugomos © 2021 laikrastisplunge.lt

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
No Result
View All Result
  • Pagrindinis
  • Aktualijos
    • Savivalda
    • Politika
    • Švietimas
    • Sveikata
    • Socialiniai reikalai
    • Finansai
    • Kriminalai ir nelaimės
    • Ūkio reikalai
    • Kitos aktualijos
  • Mano Rietavas
  • Teminiai puslapiai
    • Keliai. Mašinos. Žmonės
    • Gamta. Medžioklė. Žūklė
  • Kultūra ir sportas
    • Krašto kultūra: praeities ir šiandienos dialogai
    • Už jūsų ir mūsų laisvę!
    • Laikraštis „Telšių žinios”
    • Laikraštis „Santarvė”
    • Kultūra
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
  • Žmonės
  • Nuomonės
  • Partnerių informacija

Visos teisės saugomos © 2021 laikrastisplunge.lt

Skip to content
Open toolbar Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

  • Padidinti tekstąPadidinti tekstą
  • Sumažinti tekstąSumažinti tekstą
  • Pilkos spalvosPilkos spalvos
  • Nuorodos pabraukimasNuorodos pabraukimas
  • Skaitomas šriftasSkaitomas šriftas
  • Reset Reset