Atvejų, kai Rietave iš vandens čiaupų bėgdavo rudas vanduo, pasitaikydavo ir anksčiau. Tiesa, daug rečiau nei pastaraisiais mėnesiais. Vandens kokybe nepatenkinti rietaviškiai savo pasipiktinimą išlieja socialiniuose tinkluose. „Feisbuke jie daug ką prirašo…“, – viešojoje erdvėje kilusios diskusijos dėl prastos vandens kokybės nesureikšmino uždarosios akcinės bendrovės Rietavo komunalinis ūkis direktorius Alvydas Rojus.
Laikraštis „Plungė“ jau ne pirmą kartą rašo apie problemą, su kuria vis dažniau susiduria geriamąjį vandenį iš centralizuotų vandens tiekimo tinklų naudojantys rietaviškiai. Ne kartą girdėjome ir vyriausiojo komunalininko A. Rojaus paaiškinimą, esą drumstumas atsiranda, kai vamzdynuose susikaupusi geležis, susijungusi su oru, iškrenta rūdimis. Staigiai padidėjęs vandens vartojimas ir vandentiekio tinklų gedimai – dažniausios tokios reakcijos priežastys.
„Rietave pavojinga gerti iš krano vandenį. Nežinosi, kuo susirgti gali“, – baiminasi Rietavo komunalinio ūkio paslaugų vartotojai. Žurnalistės kalbintas įmonės direktorius tikina, kad toks vanduo nėra pavojingas sveikatai ir gerti jį galima.
Vis dėlto sunku įsivaizduoti žmogų, kuris troškulį malšintų rudu, drumzlinu vandeniu…Nebent turėtų tokią lakią vaizduotę, kokią turi vienas šmaikštus socialiniame tinkle užsimezgusios diskusijos dalyvis. „Gal alų vietoj vandens pajungė?“, – uždavė šypseną keliantį klausimą jis.
Vyriausiasis Rietavo komunalininkas priminė, kad panašių problemų kyla ir įmonėms, tiekiančioms vandenį didmiesčių gyventojams. Tik nepaminėjo, kad Kauno rajone vartotojus, kurių namuose iš čiaupų bėgo rudas vanduo, komunalininkai patys geriamu vandeniu aprūpino. Tuo tarpu rietaviškiai ne tik moka už nekokybišką vandenį, bet ir geriamuoju patys turi pasirūpinti. „Ir Kulių gatvėje vanduo rudas. Perkam vandenį, nes tokio negersi….“, – guodėsi viena A. Rojaus kaimynystėje gyvenanti rietaviškė.
Didmiesčių vandens vartotojams žadama, kad, sprendžiant problemą, bus statomi kokybės gerinimo įrenginiai. Rietavo komunalinis ūkis apie tokias investicijas nekalba. Pasak įmonės vadovo, vienintelis problemos sprendimas – vandens nuleidimas: „Komunalininkai, sulaukę skambučio apie drumstą vandenį, nuvažiuoja pas vartotoją ir nuleidžia vandenį – praplauna vamzdyną. Į gyventojų skambučius reaguojame iš karto. Tik reikėtų dėl prastos vandens kokybės ne feisbuke skųstis, o mums pranešti“.
Tačiau, kaip matyti iš socialiniame tinkle vykusios diskusijos dalyvių pasisakymų, ši priemonė – tik trumpalaikis sprendimas: „Kai paskambini, atvažiuoja, nuleidžia vandenį. O kitą dieną ir vėl tas pats – betikslis skambinimas“, „Jei nuleidžia ir vis tiek vanduo rudas, koks tikslas skambinti? Problema – vamzdyne. Maistui nebenaudojam, gaila buitinės technikos“.
Gailintiems buitinės technikos yra išeitis – įsirengti vandens filtrus. Pasak A. Rojaus, ši priemonė išvalytų drumstą vandenį. Bet ir čia vartotojai turi savo patirtį: „Mes ir filtrus turime, ir vis tiek rudas vanduo jau trečią dieną“, „Visi tie filtrai užsiteršia nuo tokio vandens. Pas mus jau per dieną po pakeitimo filtras pajuoduoja“.
Problema aptarta per komitetą
Nekokybiško vandens problemą per Rietavo savivaldybės tarybos Ūkio plėtros ir ekologijos komiteto posėdį, vykusį trečiadienį, iškėlė ir vietos politikas Viktoras Krajinas.
Rietavo komunalinio ūkio direktorius komiteto nariams kalbėjo, kad dėl rudo vandens gali būti kalta avarija: „Turime problemą. Nepavyksta rasti gedimo vietos, pro kurią kasdien nubėga maždaug po 4-5 kubus vandens. Žmonės dirba net naktimis. Šiąnakt planuojame užsukti vandenį visame mieste, kad išsiaiškintume, kurioje vietoje yra gedimas. Taip pat esame numatę keisti dviejų filtrų įkrovas, kurios tarnauja jau ketverius metus. Gal taip pagerinsime vandens kokybę“.
Savivaldybės vadovas Antanas Černeckis pripažino, kad problema egzistuoja. Meras svarstė, ar nereikėtų paraginti gyventojų, kad jie savo namuose ir butuose įsirengtų vandens filtrus, kurie padėtų apsaugoti buitinę techniką ir išvengti nuostolių, kai dėl rudo vandens sugadinami skalbiniai.