Pirmadienį į „Plungės“ redakciją užsukusi ponia Regina S. (vardas pakeistas – aut. past.) guodėsi nebežinanti, ko griebtis, kad jos 13 metų sūnus galėtų patekti pas odontologą šeimos klinikoje „Inesa“. Problema daugeliui žinoma, bet viešai kalbėti niekas nedrįsta.
Gauti taloną – misija neįmanoma
Kaip pasakojo plungiškė, jos nepilnamečiam vaikui, kurį viena pati augina, reikalingos odontologo paslaugos. Kadangi finansinė padėtis neleidžia už tokias paslaugas mokėti privačiuose kabinetuose, moteris pabandė gauti taloną pas gydytoją šeimos klinikoje „Inesa“, kurioje juodu su sūnumi prisirašę.
Ponia Regina, nuėjusi į registratūrą, pasidomėjo, kaip užsiregistruoti pas odontologą. Ten paaiškinę, kad reikia skambinti mobiliojo telefono numeriu pirmadieniais nuo 7.30 iki 8 val. Ji taip ir darė. Tačiau, anot plungiškės, visą mėnesį pirmadieniais nurodytu numeriu ir laiku prisiskambinti neretai nepavykdavo, nes linija būdavo arba užimta, arba niekas neatsiliepdavo. O pasisekus prisiskambinti, tekdavo nusivilti: talonų pas odontologą nebėra.
Kantrybės taurę perpildė paskutinis skambutis lapkričio 16 dieną, kai buvo pasakyta, jog tebuvo vienas talonas (kaip vėliau nurodė telefonu kalbinta Šiaulių teritorinės ligonių kasos Kontrolės skyriaus vedėja Dalia Ozolienė, klinikoje „Inesa“ ir jai priklausančiose ambulatorijose dirba šeši odontologai (4,75 etato) – aut. past.). „Kaip man užregistruoti vaiką pas odontologą, jei visai savaitei tik vienas talonas? Be to, turiu liudininkę, kuri matė, kaip keturi talonai buvo atiduoti klinikos darbuotojai. Saviems išdalija, o paprastiems žmogeliams – kas belieka. Mano vaiko dantys toliau genda. Jei kada ir prisibrausiu prie odontologo, ką tada man pasakys – kad nesirūpinu vaiku, nevedžiau ir negydžiau dantų?“ – piktinosi ponia Regina.
Jei apie tą pačią problemą kalba ne vienas, vadinasi, ji tikra. Tai, ką papasakojo plungiškė, savo kailiu patyrė dažnas – žino, kaip sunku užsiregistruoti pas odontologą poliklinikoje.
„Mamos, pasakykite, kaip jūs gaunate talonėlį pas dantistę „Inesos“ klinikoje? Davė mobiliojo numerį, kuriuo reikia skambinti nuo pusės aštuonių pirmadieniais. Jau šeštą pirmadienį skambinu, ir niekaip. Pradedu skambinti prieš pusę aštuonių – nepasiekiamas abonentas, bandykite vėliau. Skambinu pusę aštuonių – užimta. Kai prisiskambinu – nebeturi talonų. Kitą pirmadienį tik keturi tebuvo. Ar reikia turėti draugų, kad gautum tą taloną?“; „Ten sunku patekti. Aš gal penkis pirmadienius taip, o kai prisiskambinu, talonų jau nebėra. Tad nuvažiavau 7.30 val. į polikliniką ir prie informacijos skyriaus stovėdama skambinau. Taloną gavau! Kitos išeities nemačiau! Sėkmės“; „Tikrai taip, čia kaip loterijos bilietą ištraukti – laimi arba ne“, – štai tokių komentarų galima rasti įvairiuose interneto forumuose.
Eksperimentas atskleidė tiesą
Visų pirma situaciją pakomentuoti paprašėme šeimos klinikos „Inesa“ atstovą. Telefonu su mumis bendravo šios įstaigos vadybininkas Vytautas Klišonis.
Išgirdęs, dėl ko kreipiamės, V. Klišonis patikino, kad talonai išduodami kasdien, bet jų kiekis priklauso nuo gydytojų užimtumo, tad gali būti, jog kurią nors dieną ir vienas tėra. Tiesa, vadybininkas teigė, kad pacientams buvo siūloma apsilankyti pas odontologą šeštadieniais, tačiau žmonės tuo nepasinaudoję. Be to, galima kreiptis ne tik į miesto, bet ir į kaimų (Kulių, Alsėdžių, Prūsalių) ambulatorijose dirbančius specialistus. Tik Prūsaliuose gali tekti palaukti.
Net keletą kartų perklausę, ar žmonės pas odontologą gali ateiti ir šeštadienį, o V. Klišoniui patvirtinus, kad tikrai taip, susisiekėme su ponia Regina. „Pirmą kartą girdžiu. Niekada niekas nesiūlė apsilankyti šeštadienį. Jei tik būtų galima, tikrai pasinaudočiau. Juk reikia vaikui dantis sutvarkyti“, – nustebo moteris.
Kadangi iš dviejų šaltinių informacija – skirtinga, atlikome eksperimentą: paskambinome į klinikos „Inesa“ registratūrą, esą norime patekti pas odontologą. Atsakymas kaip ir visiems: skambinti pirmadieniais. O kaip kitomis dienomis? „Talonai dalijami tik pirmadieniais“, – pasakė registratorė. Tai gal galima šeštadienį ateiti? „Šeštadieniais odontologai nedirba ir niekada nedirbo“, – sulaukėme atsakymo.
Dar kartą susisiekėme su V. Klišoniu. Išgirdęs, kad tai, ką sakė anksčiau, – netiesa, pažadėjo išsiaiškinti. „Kadangi aš nederinu darbo grafikų, jus suklaidinau. Pasitikslinau – tikrai jau kuris laikas talonai išduodami tik pirmadieniais. Kadangi vienos odontologės kurį laiką nebus, sustabdytas ir priėmimas šeštadieniais“, – telefonu kalbėjo V. Klišonis. Deja, į tai, kad talonai atiduodami personalui, kad tai matė liudininkas, vadybininkas mums pasakyti nieko negalėjo.
Specialistų komentaras
Aurelija Birškienė, Plungės visuomenės sveikatos biuro specialistė, atliekanti stebėseną, „Plungei“ sakė, jog išanalizavus mokinių, priešmokyklinio amžiaus vaikų profilaktinių sveikatos patikrinimų duomenis paaiškėjo, kad tik 13 proc. vaikų turi visiškai sveikus dantis (neplombuotus, nepažeistus ėduonies). Bet ar reikėtų stebėtis, jei patekti pas odontologą ir susitvarkyti dantis nemokamai ar bent šiek tiek pigiau nei privačiuose kabinetuose tolygu loterijoje laimėti milijoną?
Savivaldybės gydytoja Oresta Gerulskienė patvirtino žinanti talonų pas odontologus išdavimo tvarką visose rajono poliklinikose ir suprantanti, jog tai didžiulė problema. „Raštiško skundo aš neturiu, kad galėčiau ko nors imtis. Šios įstaigos privačios, tad negaliu joms nurodinėti, kaip dirbti“, – teigė ji.
Liko tik viena instancija, į kurią galėjome kreiptis paaiškinimo. Tai – Šiaulių teritorinė ligonių kasa. Kontrolės skyriaus vedėja D. Ozolienė paaiškino, kad 2014 m. spalio 28 d. Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktorius įsakymu patvirtino Asmenų registravimo į asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles ir šių eilių stebėsenos tvarkos aprašą, kuris įsigaliojo nuo šių metų pradžios.
Šios tvarkos 2-ajame skyriuje išdėstyta registravimo į laukimo eiles tvarka: „Pacientui kreipiantis asmens sveikatos priežiūros įstaiga (ASPĮ) PRIVALO: užregistruoti visus pacientus jų kreipimosi į ASPĮ metu; pacientus registruoti popieriniame arba elektroniniame asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo registracijos žurnale arba elektroninėje registracijos sistemoje nuolat, neribojant registravimosi terminų; pacientui pasiūlyti anksčiausią galimą paslaugos suteikimo datą“ (išsamiau http://www.siauliutlk.lt/go.php/lit/Paslaugu-laukimo-eiles).
Tvarka yra, bet ją, ko gero, kiekvienas supranta savaip. Pacientams galime patarti tik viena: jei kyla klausimų ar įtariate, jog su jumis elgiamasi netinkamai, visada galite skųstis el. paštu info@vlk.lt arba skundą pateikti Savivaldybės gydytojai.
Tikra tiesa, ir tokia situacija ne tik Inesos klinikoje, bet ir Plungės sveikatos centre. Kad gauti taloną reikia ryte skambinti daug kartu. Viena rytą padariau 148 skambučius, kol pavyko susisiekti ir man pranešė, kad talonų nėra, Ir taip pastoviai. Galiausiai jei pavyksta gauti taloną, jis būna po kokių trijų savaičių. Nueini, pvz uždeda vaistų, ir sekančiam kartui vėl reikia iš naujo gauti taloną, tai dantį vieną gali užtrukt kelis mėn kol sutvarko. Ir be abejo, tai nėra NEMOKAMA. Sumos pakankamai nemažos, tenka mokėti ir po 10, 15 ar 20 eurų už vizitą.
Norejot amerikoniskos valdzios tad dabar dziaukites.Pirmiasia jums reikia suprasti kad jus esate amerikonu kolonija, tai Amerika jus okupavo ir jinai is jusu sunkia visas sultys.Specialai yra daroma taip kad zmones nemegtu savo tevynes Lietuvos kad ja niekintu, specialiai yra mokami mazi atlyginimai ir pensijos kad zmones greiciau ismirtu, issikartu, issiskirtu, emigruotu.Galvokit jus zmones patys su savo galva, juk i Eurosajuza Lietuva istojo tam kad gautu zmones Lietuvoje alga ar pensija tokia kokia yra Vokietijos, Olandijoje ar Belgijoje, bet pasirodo kad Lietuva isstojo i Eurosajuza ne del tu dideliu algu ar pensiju,o del geju paradu.
;)))) juokinga,jei nebutu graudu…Ne tik ,,Inesoje,, taip, bet ir Plunges sveikatos centre.As irgi skambindavau KIEKVIENA DIENA,kartais net po 200;)) skambuciu,viskas veltui-nerisiskambindavau, jei atsiliepdavo jau talonu nebudavo.Paklausiau, kaip zmonems pavyksta juos gauti,isgirdau paprasta atsakyma-laimes reikalas, kiti ateina anksti is ryto ir laukia(nuo 6 ar 7 ryto…..)kiti gauna talonus per pazistamus darbuotojus-tai buvo ir bus.Kaip sovietiniais laikais laukdavo prie parduotuviu,taip dabar prie odontologu;)))Zinau ka pasakytu kliniku vadovai ar kiti-nepatinka eikit pas privacius…einam, ka darysi.GAILA KAD DAUG KAS NESIKEICIA.SAUGOKIM SAVO BRANGIUS DANTUKUS.
Tai ką mes renkame į valdžią gerbiami žemaičiai,ka jau turime tai jau turime ir dabar teks kentėti,bet kiek ilgai,kaip jus manote????
Inesos klinikoje gryna betvarkė,kur beitum pastoviai turi atsiklausyti moralų,vaikui jei 14 metų negali imti kraujo iš piršto,nueini pas ginekologą ,privalomam tyrimui ,pasakai, kad čia pas gydytoją nesilankai, pasako tai ten ir eikit ko čia ateinat,vaikam profilaktinis dantų patikrinimas prieš mokyklą ,ima pinigus už įrankius, tipo vaikams gydimas nemokamas.
Tokia pat betvarkė ir Nekrašienės vadovaujamoje poliklinikoje. Tik tenai talonai dalijami pas gydytoją vizitui po dviejų savaičių. Kas keisčiausia, kad gydytoja pradėjusi gydyti dantį sekančiam vizitui talono neduoda, o turi kaip ir straipsnyje parašyta, skambinti, bet jį gali, kaip toje loterijoje, išlošti tik po kelių mėnesių.
Žodžiu, su talonais betvarkė. Straipsnyje minima Ligonių kasa su pacituotu įstatymu, tai kodėl ji nekontroliuoja kaip vykdomi įstatymai? Juk lėšas minėtoms medicinos įstaigoms skiria, neturi reikšmės kad jos privačios.