![](https://laikrastisplunge.lt/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Aporija – tai tarptautinis žodis, reiškiantis išeities nebuvimą, sunkiai sprendžiamą ar neišsprendžiamą problemą. Su tokiu reiškiniu susidūrė ir Rietavo savivaldybė, kuriai didžiausias galvos skausmas – nykstantis žvyrkelis Telšiai–Žarėnai–Tverai. Valstybinės reikšmės rajoninis kelias taip „nugyventas“, kad įkalnėse ir kalvų viršūnėse žvyras išsitaškęs iki molio pagrindo. Sunkiai transportu įveikiamų įkalnių nuotraukų pilni socialiniai tinklai, apie kelio būklę ir apie kliūtis, su kuriomis susiduria juo važiuojantys vairuotojai, nuolat rašo vietos laikraščiai. Oficialūs Rietavo savivaldybės raštai ir gyventojų skundai dėl kelio būklės vienas po kito skrieja į Lietuvos automobilių kelių direkciją (dabar jau pakeitusi pavadinimą į „Via Lietuva“), tačiau provincijos žmonių mušami būgnai sostinės valdininkų ausų nevirpina.
Padėkojo už rūpestį ir nieko nepažadėjo
Kelio Telšiai–Žarėnai–Tverai (tveriškių vadinamo Žarėnų keliu) tema paliečiama vos ne kiekviename vietos politikų susiėjime. Priminsime, kad vasario mėnesį tveriškis Savivaldybės tarybos narys Albinas Maslauskas į Automobilių kelių direkciją išsiuntė raštą, kurį pasirašė visi Rietavo savivaldybės tarybos nariai. Raštu prašyta atkreipti dėmesį į problemas, esančias rajoniniuose keliuose, o ypač į kelią Telšiai–Žarėnai–Tverai.
Neilgai trukus vietos politikus pasiekė atsakymas. Paslaugų ir kompetencijų grupės vadovas Eduardas Kakura padėkojo vietos politikams už tai, kad rūpinasi valstybinių kelių priežiūra, ir patikino: „Automobilių kelių direkcija prašo akcinės bendrovės „Kelių priežiūra“ atsižvelgti į šešiolikos Rietavo savivaldybės tarybos narių prašymą dėl kelių priežiūros gerinimo galimybių…“ Taip pat paaiškino, kad vykdant 2018–2024 metų žvyrkelių asfaltavimo programą dėl žemos pozicijos reitingų sąraše asfaltavimo darbai minėtuosiuose keliuose nebuvo suplanuoti. Nieko paguodžiančio atsakyme nepažadėta ir planuojant 2024–2028 metų laikotarpio valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga asfaltavimo projektus.
Reitinguojamų asfaltuotinų kelių ruožų sąraše – tik kelias
Plungė–Žarėnai
Lietuvos automobilių kelių direkcijos interneto svetainėje skelbiama: „Prioritetinės eilės sąrašas bus sudaromas atsižvelgiant į savivaldybių sureitinguotus asfaltuotinus kelių ruožus. Informaciją apie šiuos ruožus savivaldybės direkcijai turi pateikti iki kovo 31 dienos. Surinkus ir įvertinus informaciją iš visų savivaldybių, bus sudarytas galutinis asfaltuotinų kelių ruožų su žvyro danga prioritetinis sąrašas.“
Rietavo savivaldybės meras Antanas Černeckis netiki, kad vietos valdžios reitingas nulems kelio vietą galutiniame prioritetiniame asfaltuotinų rajoninių kelių sąraše. O ir reitinguoti nėra ko – direkcija numačiusi tik vieną reitinguojamą rajoninį kelią Plungė–Žarėnai, kurio dalis eina per Rietavo savivaldybės teritoriją. Direkcijos nuomonė nesutampa su vietos valdžios ir gyventojų nuomone apie aukščiausio reitingo kelią. Kaip aiškino meras, pagal direkcijos tvarką didžiausią įtaką kelio pozicijai prioritetiniame sąraše turi ne jo būklė, o ekonominis ir socialinis atsipirkimas. Kelias Telšiai–Žarėnai–Tverai nustatytos 5 proc. atsiperkamumo ribos nesiekia.
Kelio pavadinimą gal ir įsiminė, bet…
Meras A. Černeckis per Rietavo savivaldybės kolegijos posėdį pasakojo, kad Savivaldybė į Automobilių kelių direkciją taip pat išsiuntė ne vieną raštą. Dar daugiau – padedant Lietuvos savivaldybių asociacijai buvo organizuotas susitikimas su Susisiekimo ministerijos, Automobilių kelių direkcijos, Valstybės kontrolės vadovais ir atsakingais darbuotojais. Susitikimo metu, pasak mero, vyko karšta diskusija. Pasiekta, kad direkcija pažadėjo peržiūrėti esamą tvarką dėl taikomų 5 proc. atsiperkamumo kriterijaus, nes Valstybės kontrolė to nereikalauja. Meras pasidžiaugė, kad kelio Telšiai–Žarėnai–Tverai svarbą per diskusiją pavyko iškelti kaip pagrindinę temą, susitikimo „vinį“, kad visi susitikimo dalyviai tikrai atsimins jo pavadinimą.
„Iš kažkurio susitikimo dalyvio pasigirdo siūlymas Savivaldybei perimti kelią savo žinion ir susitvarkyti. Metams kelių priežiūrai gauname apie 600 tūkst. eurų. Vos užtaisome duobes, nulyginame greideriu, o ką jau kalbėti apie tokio nugyvento kelio sutvarkymą. Pasakiau jiems, kad žvyrkelį panaudoti galėtume tik lėktuvu skrisdami palei jį. Žinoma, jeigu lėktuvą turėtume… Pati direkcija sutiko, kad toks siūlymas nelogiškas, kad Savivaldybė neturi jokių galimybių atkurti kelio būklę“, – kalbėjo meras.
„Kaip viskas buvo, taip ir liko – nė žingsnelio į priekį“
Vos po kelių dienų Savivaldybės vadovo optimizmas dėl susitikimo rezultatų atvėso. „Buvo kaip ir pažadėta ieškoti galimybių dėl tokių kelių kaip Žarėnų kelias problemų sprendimo. Gavome raštišką atsakymą, o jame tik „copy–paste“ iš esamos tvarkos… Viskas kaip buvo, taip ir liko – nė žingsnelio į priekį. Lietuvos savivaldybių asociacija vėl organizuos išplėstinį valdybos posėdį, vėl kviesimės Automobilių kelių direkcijos atstovus, Seimo narius, ministerijų atstovus. Mėginsime dar kartą kalbėtis. Mušamės kaip drugeliai į stiklą… Reikia vaikus į mokyklą vežti, užtikrinti privažiavimą specialiosioms pagalbos tarnyboms – medikams, ugniagesiams. Sudarome prioritetus, surašome balus, bet neaišku, po kiek metų mūsų reitinguoti keliai bus pradėti tvarkyti. Pastangos dedamos didžiulės… Jeigu Savivaldybių asociacija negauna atsakymo, tai ką jau kalbėti apie pavienes savivaldybes…“ – dėstė meras, pripažindamas, kad šita „į kraują įsigėrusi“ tema jam neduoda ne tik ramiai gyventi, bet ir miegoti.
Pažadėjo nenuleisti rankų
Savivaldybės kolegijos narys A. Maslauskas žadėjo ir toliau nenuleisti rankų, dar pakovoti dėl kelio: „Pagal techninius reglamentus kelias turėtų atitikti visas inžineriniams statiniams keliamas normas. Žarėnų žvyrkelis jokių techninių normų jau nebeatitinka ir turėtų būti uždarytas. Aš dar vis kariauju, rašau raštus, tikiuosi, kad ir kiti kolegos dar pakariaus.“