Kadangi daugeliui šis klausimas aktualus, pasiteiravome „Apoil“ bendrovės, žinomos kaip tiekiančios aukščiausios kokybės dyzeliną, vadovo Pauliaus Zavecko:
– Ar tiesa, kad gaminamas ir parduodamas dyzelinas arba su aliejumi, arba be aliejaus?
– Dalis tiesos tame pasakyme yra, ir tiesos dalis yra ta, kad joks dyzelinas nėra gaminamas su aliejumi. Tas liaudies vadinamas dyzelinas su aliejumi iš tikro yra su priedu RMME (riebiųjų rūgščių metilo esteris). Riebiųjų rūgščių metilo esteris išgaunamas perdirbant augalinės kilmės riebalus, įprastai ir dažniausiai tai yra palmių aliejus. Perdirbimo metu jau gaunamas kitas produktas, todėl niekaip negalima sakyti, jog dyzelinas yra su aliejumi. Tačiau žmonės supaprastintai įprato taip jį vadinti.
Tas dyzelinas, kuris liaudiškai vadinamas be aliejaus, iš tikro yra su kitu biopriedu – HVO. Jis išgaunamas hidrinant gyvulinės / augalinės kilmės riebalus. Populiariausias ir čia yra palmių aliejus. Hidrinant iš esmės pakeičiamos pirminių natūralių žaliavų savybės, todėl jis vadinamas sintetiniu priedu, nors pirminės žaliavos natūralios. Po hidrinimo gautas produktas pereina ir izomerizacijos procesą. Tai jau absoliučiai kitas bioproduktas, kuris kaip priedas naudojamas įmaišyti į dyzeliną, pagamintą iš iškastinių žaliavų. Pagal galiojantį įstatymą biodalis (RMME arba HVO) turi sudaryti 7 procentus sudėties.
– Bet kaip vartotojui atsiliepia tokie skirtingi produktai, kas geriau?
– Mes nesame gamintojai, laboratorinių tyrimų patys neatliekame, tačiau galime pakomentuoti žmonių atsiliepimus, kurie vartodami tam tikra prasme ir atlieka tyrimus. O atsiliepimų ir nuomonių sulaukiame labai skirtingų, nors turiu pažymėti, kad apie dyzeliną su HVO sulaukiame labai daug ypač gerų atsiliepimų. Kai kas netgi juokauja, kad tai dyzelinas su vitaminais. HVO ypač gerai susiriša su dyzelinu, pagamintu iš iškastinio kuro. HVO labai žema užšalimo temperatūra, netgi minus 40 laipsnių C, todėl nesukelia jokių problemų netgi šaltukui paspaudus. Taip pat turiu pažymėti, kad daugiausia tiekiame suomišką dyzeliną su HVO (Hydrated Vegetable Oil), kuris gaminamas pagal „Neste OYJ“ patentuotą technologiją |Nextbtl (Next Generation Biomass To Liquid). Tokio dyzelino aukštesnis cetaninis skaičius, o tai labai gerai, t. y. toks dyzelinas lengviau užsidega, labiau pilnavertiškai sudega. Iš tokio dyzelino vieneto išgaunama daugiau energijos, ir čia panašu būtų, kaip naudoti benziną aukštesnio oktaninio skaičiaus, kurio taip pat mažiau reiktų. Važiuojant tokiais degalais varomu automobiliu, akceleratoriaus pedalą spausti reikia švelniau. Tokį dyzeliną lengva ir atskirti, nes jis labai skaidrus, praktiškai bespalvis.
Apie dyzeliną su RMME sulaukiame taip pat įvairių atsiliepimų. Dalis vartotojų sako, kad skirtumo nepajuto. Dalis nelabai patenkinti, t. y. lyg ir „aliejus“ linkęs sluoksniuotis, todėl kišasi filtrai, mažėja takumas. Paspaudus šaltukui, kažkodėl sunkiau vedasi automobiliai. Labai gali būti, kad, paspaudus šaltukui ir jei tik „aliejus“ yra atsisluoksniavęs, jautriose kuro sistemos vietose „aliejus“ pradeda stingti, nes jo užšalimo temperatūra vos minus 4 laipsniai C. Matyt, tai tiesa, nes žiemos periodui ir „Orlen“ nebenaudoja „aliejaus“.
Taigi turime labai įvairių atsiliepimų tiek apie dyzeliną su RMME, tiek su HVO, o vairuotojams linkime teisingai pasirinkti ir gero kelio.
Užs. Nr. I-989